[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/prime_links.php on line 129: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/prime_links.php on line 130: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/prime_links.php on line 129: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/prime_links.php on line 130: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4876: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4878: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4879: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4880: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
Discusforum.dk • Vis emne - Hjælp syge discus

Hjælp syge discus

Almen snak, udveksling af tip & gode råd om sygdom.

Redaktør: mvn-discus

Forumregler
Læs FØR du opretter indlæg om sygdom.

En lille introduktion:

Vi har her på discusforum mange brugere og det vil naturligvis være sådan, at nogen af disse brugere oplever at deres discus bliver syge. Det kan ske for os alle, og der er ikke altid en logisk forklaring på hvorfor fisken er syg. Det er dog en forudsætning, at for at hjælpe, skal man vide. Så når din(e) fisk er blevet syg så besvar venligst så mange af disse spørgsmål i dit indlæg, som muligt, så har de erfarende en ærlig chance for at give råd.

Spørgsmål:

Setup:

Hvor stort er akvariet?
Hvilket filter har du(spand-, bio-, bund-, indvendigt-, svampe/hmf-osv.)?
Hvor stort er filteret/hvor mange liter i timen drøner der igennem?
Hvilket lys har du over akvariet?
Hvor varmt er vandet i akvariet?
Hvilke andre fisk(end discus) har du og hvor mange?
Er der dekorationer i akvariet?(trærødder, piratskibe osv.)
Er akvariet beplantet, og hvor meget?
Har du bundlag, og hvilket?
Er der tilkoblet uv-filter? Hvilket, og hvor kraftigt?
Er der tilkoblet co2?
Har du ekstra luft på(iltsten)?
Hvor tit skifter du vand, og hvor meget af gangen?
Hvilket vand? (hane-, osmose-, regn-, tilberedt-osv.)
Har du målt dine vandværdier(no2, no3(nitrit/nitrat))?

Discus:

Hvor mange discus er der i akvariet?
Hvor store er de(fra mund til spids af hale, i cm.)?
Hvilken/hvilke typer/varianter af discus er der tale om?
Hvor stammer fisken fra(land/forhandler/opdrætter)?
Hvor længe har du haft fisken, har den gået i karantæne?

Symptomer.

Spiser fisken normalt?
Er fisken blevet mørk/mørkere?
Gemmer den sig?
Hvordan ser fiskens afføring ud/farve?
Har den synlige symptomer, svamp, hvid hinde, hvide pletter osv?
Gnider den sig op af genstande i akvariet?
Opfører fisken sig anderledes?

Det er vigtigt at du lægger billeder op sammen med dit tekstindlæg, hvis du har muligheden for det, da det tit giver en større forståelse for problemet.

Hjælp syge discus

Indlægaf klokker » 13. jan 2011 15:50

Hej nogen der ved hvad mine fisk fejler og evt en hjælp til behandling ?? -redface- -redface-
HJÆLP HJÆLP fik 5 nye fisk igår op for 4 mere idag d.13-1 og har kun et 85L de nye kan gå i
og alle de nye er fra 12 til 18 cm kan de tåle og gå sammen i så lille Akv.i 5 dage til de andre
er raske ??

Og SORRY hvis nogen har troet jeg ville holde alle de fisk i et 85L
Har et 720L de går i har lagt et billede ind af det -grin- -grin-

Mvh Thomas
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af klokker 14. jan 2011 11:06, rettet i alt 1 gang.
klokker

Geografisk sted: danmark
Postnummer: 5210 Odense NV

Re: Hjælp syge discus

Indlægaf Lilli Huus » 14. jan 2011 02:25

Jeg er også nybegynder med discus. Og har haft mine problemer med flere sygdomme. Men 85 l til discus. Det kan vist kun lade sig gøre i meget kort tid. Og billede 1 er da skræmmende (for mig altså). Det er altså mange fisk i et så lille akvarium! Prøv at google lidt litteratur om discus. Det er ikke "lige til", men det er den eneste vej. Der findes ingen direkte "opskrifter". Men der er masser af gode folk, der videregiver erfaringer. - noget med 100 liter til den førte fisk - og 50 l pr. fisk efterfølgende. Så første fisk i dit akvarium er jo allerede over grænsen.

http://www.discus-dummies.dk/

http://www.gam-jensen.dk/start.asp

Og så håber jeg, du får de rare discusfolk på banen her inde. Man du er langt fra -crying-

Lone, sig noget!!!! Den er jo helt gal her!
Discusknus Lilli
Brugeravatar
Lilli Huus

Postnummer: 4654 Fakse Ladeplads

Indlægaf TonniAA » 14. jan 2011 09:42

Brugeravatar
TonniAA

Geografisk sted: Fyn
Postnummer: 5580 Nørre Aaby

Indlægaf hehou » 14. jan 2011 10:09

Det ser umiddelbart ud til at vlre noget finneråd dine fisk har fået . Den hvide kant på finnerne er som regel første tegn på finneråd, og det emitter . Iøvrigt vil jeg også lige sige at så mange og store fisk i så lille akv tangerere dyremishandling. Prøv at forestille dig at du selv skal bo i en lille 1 værelses med 10 andre voksne mennesker. Tror du så ikke at når een får influenza så vil resten også blive syge samtidigt med at det vel heller ikke er rart at skulle være så mange sammen på så lille plads.
Nå det var opstødet.

Når dette så er sagt. så er discus en herlig fisk og du kan få megen glæde af dem, hvis de har optimale forhold. Der er meget arbejde ved at have discusfisk. Du bør helt bestemt starte med at læse en masse omkring hvilke forhold du skal tage før du anskaffer disse fisk.
mvh
Helle
Brugeravatar
hehou

Geografisk sted: Ulfborg-Vestjylland
Postnummer: 6990 Ulfborg

Indlægaf klokker » 14. jan 2011 11:00

Rolig rolig nu -neutral- Det er fordi de syge fisk går i mit 720L så ville ikke putte de nye fisk ned til de syge
så prøv lige og læs igen det var kun nogen dage de skulle gå i det lille 85L til jeg fik styr på de syge !!!
Her lige et billide af 720L .. jeg er jo ikke dyreplager rolig rolig nu
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
klokker

Indlægaf hehou » 14. jan 2011 11:11

hejsa
du bør stadig have en form for karantæneakv. og der vil jeg stadig sige at 85 liter er for lille til så mange fisk. Husk nu at dine fisk bør gå i karantæne i mindst 3 uger - gerne længere tid, før du sætter dem i det store akv.DVs sætter du dine nye fisk direkte i det store akv ja så risikerer du at de bliver syge, når nu der har været sygdom i dette samtidigt med at du jo ikke ved om de bærer på noget selv.
mvh Helle
ps ellers ser det store akv. fint ud, men se om ikke du kan få fat i en større balje til karantæne.
Brugeravatar
hehou

Geografisk sted: Ulfborg-Vestjylland
Postnummer: 6990 Ulfborg

Indlægaf klokker » 14. jan 2011 11:20

klokker

Indlægaf TonniAA » 14. jan 2011 11:28

""Det kan jeg såmænd godt fortælle dig Tonni , med de planer den gode mand har så er den på billede 2 alligevel død inden 2 uger.,""

hvad er det for PLANER du skriver om ?
Brugeravatar
TonniAA

Indlægaf klokker » 14. jan 2011 11:44

Har haft mine fisk i et 1/2 år uden problemer !!
de kom til og se sådan ud dagen efter et vandskift
Jeg kører med 30 grader og lader kun det falde 1 eller 2 grader ved vandskift
så ved ikke hvad det kan komme af. Men behandler dem nu for finneråd

Thomas
klokker

Indlægaf TonniAA » 14. jan 2011 12:14

i må ha mig meget undskyldt !!!!

skal vi ikke lige prøve at læse hvad det er Klokker skriver ?

Jeg kan ikke læse nogen steder i indlæget hvor længe Klokker har haft Discus!!!

soennik1.... hvad er det for planer den kære herre har ???

soennik1.... tror du Klokker kan læse sig fra sygdom ? syntes nok du er lige hurtig nok til at melde ud på den måde!!!
"han skal bare aflive" og "de dør alligevel inden 2 uger"
jeg er ikke professor inden for Discus, men så vidt jeg ved så dør de ikke af finneråd hvis det bliver behandlet !!!!
Vi er enige om at den på det første billede ikke ser godt ud, men den på billede 2 kan da sagtens redes, jeg har prøvet at mine så sådan ud efter en transport i flamingo kasse...!!!!

til sidste.... sygdom kan ramme selv den bedste ! og skrive til manden at han burde læse og lære noget mere før han gir sig i kast med Discus, syntes jeg ikke er fair !!!! og slet ikke når man selv er meget ny i faget !!!

soennik1....du kan da ikke bare skrive at han skal aflive hans fisk, uden at forklare hvorfor!!!! hvad er det du har læst som jeg ikke lige har fået med ?
Brugeravatar
TonniAA

Indlægaf Blues » 14. jan 2011 12:39

OK! Vi skal allesammen passe på ikke at overreagere, når der er en (især en ny, som vi ikke kender) som kommer til at udtrykke sig lidt uklart, så lad os blive på jorden - også indbyrdes, og give alle en chance.

Klokker; når det er sagt, så kan jeg ikke læse mig til, om du også har haft fisken på det øverste billede i ½ år, men den kommer altså ikke til at se sådan ud "dagen efter et vandskift".
Den har øjne som møllehjul,og ligner i det hele taget een, som er blevet misrøgtet hele dens tilværelse - dårligt vand og forlidt / for dårligt foder. Hvis du har haft den ret længe, så er du altså sent ude med at gøre noget.

Jo! de har finneråd - og det kommer som regel af dårlig vandkvalitet, - men ikke "overnight".
Havde du dem gående i 85eren før du fik det nye 720.
Altid med venlig hilsen og glimt i øjet

Blues

WWW.discushobby.dk
Brugeravatar
Blues

Geografisk sted: Nykøbing Mors
Postnummer: 7900 Nykøbing M

Indlægaf klokker » 14. jan 2011 13:47

Ja det er mig der ikke forklaret mig godt nok..Alle de syge går i min 720L. Ville bare høre om det var finneråd de
havde fået. Den meget syge på billiede 1 er en ny ca 1uge gammel og er kun ca 4cm og
så ikke godt ud da den kom hjem sammen med nogen andre i samme str men alle er dødede,
øv øv alt for små og dårlig kvalitet.
Jeg skifter 30% vand 2 gange om ugen så det er ikke derfor de har fået det
Men jeg bruger varmt vand ved vandskift for at ikke vandet falder mere end et par grader
Er det forkert eller hvad gør i ???

Mvh Thomas
klokker

Indlægaf Lonesfisk » 14. jan 2011 14:16

Lonesfisk

Indlægaf Lilli Huus » 14. jan 2011 14:18

Åhhh hvor har jeg røde ører :oops:

Min discuserfaring startede jo for bare 4 måneder siden. Dog havde jeg læst om de dejlige fisk og deres pasning længe inden jeg turde prøve (igen). Sidste år havde jeg 2 par, som blev syge og døde på grund af både min og forhandlerens uvidenhed om vandkvalitet til discus. (Det var IKKE CC)

Og sikke et mege flot akvarium, du har dér -idea-

God bedring med dine fisk -rolleyes-
Discusknus Lilli
Brugeravatar
Lilli Huus

Postnummer: 4654 Fakse Ladeplads

Indlægaf Benny » 14. jan 2011 14:28

Hej Thomas.

Fisken på det første billede, kan du glemme.......og den incl. dens kammerater, har du jo så lært en del af......og så er der ingen grund til at vade mere i det :wink:

Den på billede 2, ser ud som en fisk meget vel kan komme til grundet en flytning og sansynligheden for at det har noget med dit seneste vandskifte at gøre, er absolut til stede. Jeg startede selv for flere år siden, med at køre alt mit hanevand igennem for/kulfilter ved vandskift, da jeg var træt af de små overraskelser det Sønderborgske hanevand kunne give......Det var bla. små svitsninger i kanten af finnerne og fisk der kløede sig de første par dage efter vandskift......

Er det kun den ene fisk det drejer sig om og vil du undgå medicin og et evt. direkte svampeangreb, så læg noget tørvegranulat i akvariet ( 100g pr. 100 liter ) så bliver din fisk fin igen.

Den med tempereret vand kan jeg kun tilslutte mig......Det modsatte kan føre til meget større problemer.
Benny.

Man er aldrig bedre, end det sidste man har gjort.
Brugeravatar
Benny

Geografisk sted: Sønderborg
Postnummer: 6400 Sønderborg

Næste

Tilbage til Sygdom