"Albino-snak!"

Artikler om de mest alm. discus varianter

Redaktør: mvn-discus

Forumregler
Artikler på discusforum.dk er beskyttet af CopyRight. Husk at artikler som er taget fra andre hjemmesider kan være copyright beskyttet. Discusforum.dk er IKKE ansvarlig for artikler lagt op af brugere, så sørg for at der er givet tilladelse til at bruge artikler fra andre hjemmesider.

"Albino-snak!"

Indlægaf Lonesfisk » 13. nov 2010 21:58

Det skal ikke være nogen hemmelighed, at denne tråd udspringer af Simming´s tråd om hans held og dygtighed med avl på et kryds af Snow White - Albino Yellow/white. Når det er sagt, så vil jeg også sige, at jeg længe har været lidt fascineret af Albino-discus – og at jeg, når jeg får plads i en balje, helt sikkert skal have nogle Albino-discus selv.

Her følger så nogle facts og en del tanker om albinisme, som jeg har valgt at dele med jer…
Jeg undskylder på forhånd for længden af dette indlæg samt for den uundgåelige brug af fremmedord. :sorry:
Nogle af ordene i genetik-afsnittet kan man dog med fordel slå op i Leksikon her på Forum i artiklen ”Elementær genetik for discusavlere”.

Hvad er albinisme?:
Definitorisk er albinisme mangel på pigmentet melanin. Et individ med albinisme kaldes en albino. Hos fisk findes der kun en slags melanin, nemlig eumelanin, i modsætning til mennesker, hvor der findes 2 slags melanin, nemlig eumelanin og pheomelanin.
De fleste tilfælde af albinisme hos fisk er relateret til mutationer i tyrosinase (TYR) gruppen af gener, hvor både huden og øjenudviklingen er påvirket. TYR er et enzym, som indgår i dannelsen af melanin. Ved mutationer i generne for TYR, kan dette således medføre manglende produktion af melanin og dermed albinisme. Nedenstående figur viser dannelsen af melanin, som foregår i de såkaldte melanosomer (en af celledelene i de pigmentceller hos fisken, der kaldes melanophorer).
Eumelanin.jpg

Som det ses af figuren, er der flere trin i produktionen af eumelanin, og derfor er der også flere gener involveret.
Fiskens farver skyldes tusindvis af farveceller (kromatoforer). Forskellige farveceller indeholder forskellige pigmenter. Hos fisk findes der flere forskellige farveceller: Xanthophorer (gul), erythrophorer (rød), iridophorer (reflektive/spejlende /skinnende), leucophorer (hvid), melanophorer (sort/brun) og cyanophorer (blå).
Da albinisme jo er defineret ved mangel på melanin (som normalt findes i melanophorer), vil albino-discus fortsat kunne have et ret bredt spektrum af farver pga. de andre typer af pigmenter (hvilket vi jo også ser), men da alle farverne normalt er påvirket af melanin, vil farverne ofte være mere lyse i det, end på den tilsvarende type ikke-albino discus.

Hvordan fremkom den første Albino-discus?:
I litteraturen er der generelt enighed om, at de første Albino-discus var en mutation af en (rød) Alenquer discus.
Ifølge Andrew Soh er historien som følger (om dette er den korrekte version, skal jeg ikke kunne afgøre?): Andrew Soh lavede helt tilbage i 1990 genetisk ”research” på Alenquer discus ved at udsætte disse for mutagene påvirkninger (hvilke har han, så vidt jeg kan konstatere, dog ikke ”afsløret”), men han havde ikke succes med at få frembragt en Albino. Han opgav derfor og solgte kuldet til Wayne Ng, og ud af F1 af dette kuld kom der så 4 Albino-discus. Desværre døde disse 4 fisk, da de var ca. 2 måneder gamle. Men gennem en anden avler i Hong Kong (hvem?), som købte fiskene af Wayne Ng, kom der så senere i et enkelt kuld hele 12 Albinoer, og det er disse 12, der er grundstammen til alle de Albino-varianter, vi ser over hele verden i dag.

Hvordan er genetikken bag albinisme?:
De fleste former for albinisme nedarves recessivt, men der findes dog også dominante former og enkelte X-bundne former. (sidstnævnte gælder hos mennesker specielt okulær (d.v.s. albino-øjne) albinisme) Da man jo ikke laver genetisk testning på discus, kan vi ikke med sikkerhed vide, hvor i melanin-syntesen defekten er. Vi kan altså ikke med sikkerhed sige hvilket gen, der er muteret. Der kan principielt godt være flere forskellige genetiske mutationer, som alle medfører samme fænotype, nemlig albinisme. Genomet hos discus er jo ikke kortlagt, og der foreligger ingen viden om, hvor mange gener, der egentligt er involveret i produktionen af melanin hos discus, men til sammenligning kan det nævnes, at der hos mus er fundet omkring 100 forskellige gener involveret i denne syntese.
Vi kan alene ”gætte” os til arvegangen ved at kigge på de resultater, der fremkommer ved avl på forskellige albino typer samt kryds med diverse andre typer.
Erfaringen lige pt. ser ud til at være følgende: De fleste former for albinisme er nedarvet recessivt fra begge forældre. Chancen for at få F1 med albinisme fra et kryds med en Albino-discus og en ikke-albino-discus er lav, men kan teoretisk lade sig gøre, hvis den ikke-Albino-discus er bærer af et muteret gen eller hvis der sker en ny mutation. (sidstnævnte er dog MEGET sjældent).
Da discus godt kan være bærer af muterede gener involveret i melaninproduktionen uden, det kan ses (fænotypisk ikke-Albino) – kan man også få albino-afkom af 2 fænotypiske ikke-Albino-discus.
Teoretisk vil man også kunne få ikke-Albino-afkom af 2 Albino-discus, hvis de hver især er homozygote for forskellige genmutationer.
Ovenstående er temmelig simplificeret og primært baseret på Mendelsk tankegang, arvegangen er (ud fra hvad jeg kan læse mig til) højst sandsynligt endnu mere kompleks.
Albinisme er vanligvis forekommende med lige stor hyppighed hos hanner og hunner, dog med ganske få undtagelser.

Hvordan kendes en Albino-discus?:
Da albinisme jo er kendetegnet ved manglen på pigmentet melanin alene, vil Albino-discus ikke have noget sort pigment. Dvs. der vil ikke være sorte stressstriber eller ”peber”. Derimod kan Albino-discus godt have forskellige farver j.f. den tidligere forklaring om de forskellige andre farveceller og pigmenttyper. Den bedste og mest sikre måde at kende en Albino-discus er at se på øjenfarven. Da Albino-discus mangler melanin, som også findes i regnbuehinden og i stor mængde i visse celler i nethinden (se senere om synet) vil Albino-discus få røde eller pink øjne (incl. pupillen). Dette skyldes, at man kan se genskinnet af blodkarrene på nethinden igennem øjet. (se billede)
Som kuriosum kan nævnes, at albinisme hos mennesker faktisk ofte giver lyseblå øjne, simpelthen fordi øjeæblet er for stort til, man kan se blodkarrene bagerst i øjet som hos Albino-discus.
AlbinoTurk7in6.jpg

Er Albino-discus mere modtagelige for sygdomme?:
Flere steder står der i litteraturen angivet, at Albino-discus er mere modtagelige for sygdomme end andre discus. Dette har umiddelbart ikke nogen direkte sammenhæng med albinisme. Men man kan forestille sig, at i forsøget på at fremavle en albino, hvor der jo er anvendt mutagene medier, kan der også være sket en påvirkning/ændring af andre gener, som dermed kan medføre mindre modstandskraft. Dertil skal lægges, at man jo som udgangspunkt har haft en meget lille population at avle på, hvilket uvilkårligt vil medføre indavl og derved problemer. Efterhånden som den oprindelige stamme af Albino-discus er blevet krydset med alle mulige andre typer – ser det dog ud til, at tendensen for sygdom er aftagende. Personligt har jeg, som jeg startede med at anføre endnu ingen erfaring med Albino-discus – men jeg vil meget gerne høre synspunkter og erfaringer fra jer, der har Albino-discus gående i jeres baljer.

Er synet påvirket hos Albino-discus?:
Da ægte albinisme er en total mangel på pigmentet melanin, kan synet være påvirket. (Det er det dog ikke altid.) Dette skyldes, at pigmentet melanin også findes i store mængder i det retinale pigment epitel (RPE). Dette epitel er et cellelag, som sidder udenpå nethindens sanseceller (stave-og tapceller, se evt. artiklen om ”Discus anatomi” i Leksikon.) Dette cellelag har flere funktioner, bl.a. er det med til at ”ernære” sansecellerne og det indgår i omsætningen af A-vitamin, som er vigtigt for synet. Mangel på melanin i RPE kan medføre forskellige synsdefekter og øget lysfølsomhed. Der er dog relativt sjældent, at der er tale om total blindhed.
I naturen vil der naturligvis ske en vis selektion således, at de dyr, der ikke kan se godt nok, naturligt vil blive ”frasorteret”. Indenfor discusavl vil der formentligt også ske en vis selektion, da opdrættere helt naturligt vil udvælge individer til videreavl, som virker sunde og raske.
For praktiske formål tror jeg personligt ikke, at synet er det store problem hos Albino-discus længere.

Hvordan er fertiliteten hos Albino-discus?:
Der er flere steder skrevet om, at fertiliteten hos Albino-discus er nedsat sammenlignet med andre discus typer. Umiddelbart er der dog ikke nogen direkte sammenhæng mellem albinisme og fertilitet, men som angivet under modtagelighed for sygdomme, kan der i arbejdet med at fremelske Albino-discus være fremkommet mutationer i andre gener. Og således også i gener, som har betydning for fertiliteten. Dette kan bestemt ikke udelukkes som værende årsagen til, at der ikke er så stor erfaring med avl på Albino-discus (endnu!). Dog kan man jo håbe, at man ved de forskellige kryds med andre typer og selektiv videre-avl kan fjerne denne eventuelle negative egenskab.
Umiddelbart burde Albino-discus på samme måde også være i stand til at danne sekret til ungerne, men et problem kan være den manglende evne til at blive mørke…
Jeg har jo ingen erfaring overhovedet med avl, men hvis der sidder nogen af jer med viden og erfaring om avl på Albino-discus, så håber jeg da, at I på samme måde som Simming vil dele det med os andre.

Andre former for pigment-forstyrrelser:
Udover albinisme findes der også andre pigmentforstyrrelser. Det vil blive for omfattende at medtage dem her, men har I lyst, kan I jo selv prøve at google og læse lidt!
Der kan bl.a. nævnes: partiel albinisme, melanisme og leucisme.
Jeg kan da af og til godt få den tanke, at ikke alle såkaldte Albino-discus er ”ægte” albinoer, men der er pt. ingen mulighed for hverken at bevise eller modbevise denne tanke.

Jeg vil slutte med at nævne det faktum, at det er velkendt og veldokumenteret, at man kan inducere albinisme hos fisk ved at udsætte æggene for tungmetaller!
Andre kendte mutagene påvirkninger kan være forskellige kemikalier eller stråling.
Dette er dog i mine øjne så uetisk og utiltalende at lave forsøg med, at jeg har svært ved at tro, at det er blevet brugt i forsøget på at lave den oprindelige Albino-discus???
.

Dette indlæg er tænkt som et diskussionsoplæg, så som jeg plejer at sige: Ordet er frit! -lol-
Link til diskussionstråd: viewtopic.php?f=19&t=5794
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Lonesfisk

Tilbage til Discus varianter