530 liters akvarie hvor meget bundlag mv

For alle der er nye inden for hold af Discus akvarie.

Redaktør: mvn-discus

530 liters akvarie hvor meget bundlag mv

Indlægaf secondtry » 26. aug 2018 10:34

Hej

Jeg har fået en enestående chance for at få et 530 liters akvarie med baggrundsfilter, til mine discus.

Jeg har lige brug for lidt hjælp, da det er noget større end de akvarier jeg har haft de sidste par år, og jeg vil gerne gøre det rigtigt :)

Hvor meget soil skal jeg beregne til det brug, jeg vil gerne have fuld skrue på plantevæksten ?

Jeg tænker helt fint grus eller som jeg har læst i en anden tråd Silikat/kvartssand fra Harald Nyborg, men hvor meget ?

Jeg vil starte op på en fuldstændig frisk med planter, da den hårde varme i sommer, gav mig seriøse problemer med alger.

Hvilke planter vil I råde mig til at kaste mig over ?
Jeg har ikke bestemt om jeg vil gå all in og få CO2 anlæg endnu.
Jeg kunne godt tænke mig nogle røde planter, men det er selvfølgelig ikke kravet. De skal bare være til at håndtere også uden CO2 anlæg.

Akvariet har et indkørt baggrundsfilter og derfor kan jeg relativt hurtigt sætte fisk i, men jeg har besluttet mig for at tage den del lidt roligt, vil gerne være sikker på alt køre og at jeg ikke skal rode med i akvariet før jeg sætter mine discus i.

sidste spørgsmål i denne omgang er mht. fisk

Jeg har 4 discus, 2 zebramaller og lidt pansermaller. Desuden har jeg zebrasnegle.

Spørgsmålet er nu, hvad kan jeg sætte i som ikke belaster filteret for hårdt og som alligevel kan holde bunden ren og holde fri for alger ?
secondtry

Postnummer: 9800 Hjørring

Tilbage til Ny i faget.