Opdræt af discus 2. (forfatter Jesper Moltrup (moltrup32)

Opdræt af discus 2. (forfatter Jesper Moltrup (moltrup32)

Indlægaf Tommy » 1. mar 2005 01:02

Beskrivelse af hvordan jeg opdrætter discus.

Akvariet:
250 ltrs. 100x50x50 cm. I midten er der 2 skinner så man kan dele akvariet på midten med en glasplade. Hjørnerne er skåret af forneden og ved baggrunden så vandet kan løbe igennem og udstrømmerrøret kan komme over på modsat side. Det eneste der er i akvariet er 1 halv urtepotte i hver halvdel.

Vandet:
Jeg bruger et omvendt osmoseanlæg og fylder gennem en luftslange akvariet direkte op. Jeg blander vandet op med postevand, så microsiemens er 90-120. Herefter blander jeg 30% saltsyre i indtil pHen er stabil på ca. 6,5. Det gør jeg over et par dage. Når pHen har været stabil i et døgn er vandet klar og fiskene kommes i. Microsiemens er nu ca.120-150. Jeg venter ikke til vandet er "modnet" da jeg kun har haft gode erfaringer med at gøre det på den her måde.

Temperatur:
29 grader

Filtrering:
Udvendigt filter(Fluval 403) med haner så den kan drosles ned, udstrømmeren sprøjter skråt ind mod bagruden.På indsugningen er der en svamp som er så fin at ungerne ikke kan sidde fast i den(renses hver dag). Rent filtervat som filtermateriale(nyt hver gang). Et 9 vatt uv filter, som kører fra der er vand nok i akvariet til at pumpen kan tændes. En luftsten i samme halvdel som indsugning(modsat udstrømmer), den må ikke være for kraftig.

Lys:
Enkelt lysstofrør

Baggrund/sider/bund:
Malet rimelig lys blå

Fodring:
Før jeg sætter fiskene til opdræt fodrer jeg dem kraftigt(alt hvad de kan æde), i min. 10 dage. Det gør jeg fordi jeg har oplevet at fiskene bliver bedre til at passe deres unger hvis de er i tip top stand inden de yngler. Har oplevet at selv erfarne fisk har ædt ungerne hvis de ikke har væres i topform, nærmest som om de ved at det bliver for hårdt for dem, og at de derfor ligeså godt kan æde ungerne med det samme. Når de kommer over i yngleakvariet fodrer jeg til gengæld yderst sparsomt(en-to gange om dagen), og "fanger" resten af foderet op med et net når jeg kan se fiskene har mistet interessen. Grunden til at jeg fodrer så lidt her er for at undgå for mange skimlede/svampeangrebne æg.

Selve opdrættet:
Jeg sætter gerne fiskene over i yngleakvariet omkring middag en lørdag(der er der tid til at holde øje med dem). Er det erfarne par har jeg delt akvariet op på forhånd, men er pardannelsen ikke helt fast venter jeg med det til et par har skilt sig ud ved en urtepotte. Det er min erfaring at parrene oftest skiller sig ud efter race, også selvom de er søskende.? Ofte yngler de samme aften eller dagen efter de er flyttet og hormonerne i vandet gør at det andet par meget ofte følger lige efter. Har par nr. 2 ikke lagt æg et døgn efter de andre flytter jeg dem tilbage og fjerner skillevæggen.

Efter æglægning:
Når parrene står og passer æggene kontrollerer jeg at de fjerner skimlede æg, hvis de ikke gør det tager jeg en nål og piller dem fra uden at tage dem op ad vandet. Man mister godt nok nogle af de sunde æg fordi de hænger fast i de skimlede og ryger med, men resultatet er at man undgår svamp som kan "smitte" de raske æg.

Indtil ungerne er klækket er det eneste jeg gør at kontrollere pHen mindst en gang om dagen, fordi den aldrig bliver helt stabil med så lav microsiemens. Hvis den er faldet meget dvs. til 5,5 eller mindre tilsætter jeg en kop vand fra vandhanen, venter en time og måler igen, er den stadig for lav gøres det samme en gang til osv. Jeg sætter på dette tidspunkt også svampe med en (nylonstrømpe udenom) i hullerne så ungerne ikke kan svømme fra den ene halvdel til den anden.

Når de bliver fritsvømmende:
Her starter de største problemer for mig ofte. Nu skal ungerne til at spise sekret af forældrene og nogle gange svømmer de bare forvildet rundt. Nu gør jeg en af to ting, hvis ungerne går på i den ene halvdel og ikke i den anden fjerner jeg det "dårlige par", fjerner opdelingen og lader det "gode par" adoptere ungerne. Det har aldrig givet mig nogen problemer og er en nem måde at klare det på. Hvis det er det samme i begge halvdele beholder jeg det par jeg tror mest på. Dækker derefter akvariet fuldstændig til så der ikke kommer lys ind og tænder en spotlampe i det ene hjørne. Det skal være en rimelig lige lyskegle der ikke spreder sig for meget. Lyset tiltrækker ungerne og da ungerne nu er samlet igen kommer forældrene også. Lampen lader jeg være tændt i et til tre døgn hele tiden. Hvis man forsigtigt kigger ind i akvariet kan man se at ;ungerne nu står på forældrene. Det er ikke sikkert at alle ungerne gør men min erfaring siger mig at de nok skal få hvad de kan æde og komme over de første svære dage. Ved mit sidste kuld prøvede jeg dog noget nyt, i stedet for at dække akvariet til lod jeg en lampe (5 vatt sparepære) med omvendt skærm dvs. at den kun lyser op i loftet være tændt i de 2 første døgn. Jeg lod begge par være i akvariet og det gik perfekt, udover at det lykkedes, var det nu lidt sjovere at kunne studere fiskene hele tiden.

Det er også på dette tidspunkt at jeg begynder at tilsætte almindeligt vand. Dag 1 en kop, dag 2 en halv liter, dag 3 en liter, dag 4 to liter, herefter skifter jeg en halv spand og en hel og så er det efterhånden som i et alm. akvarie.

Fodring af ungerne:
2 dage efter de bliver fritsvømmende starter jeg den første flaske artemia op. Efter 4 dage begynder de for det meste at vise lidt interesse for maden og dag for dag fodrer jeg dem mere og mere. Ved mangel på klækkede artemia giver jeg dem frosne bosminer/cyklops men det er kun af nød. Når ungerne begynder at vise interesse for forældrenes mad begynder jeg at rive frossen artemia og hjerteblanding til dem, men fodrer samtidig med artemia for at få de små i kuldet med. Det er også på det tidspunkt at jeg oftest fjerner forældrene. Men husk at bliv ved med at fodre med små foderemner som de mindste kan æde da de ellers let falder fra.

Varmekur:
Efter 4-6 uger giver jeg ungerne en varmekur hvor jeg hæver temperaturen en grad om dagen indtil den er min. 34,6 grader. Her går de i 4 dage hvorefter den sænkes en grad om dagen til den igen er 30 grader igen. Så venter jeg 5 dage og gør det samme en gang til. Grunden til at jeg gør det 2 gange er for også at slå æg ihjel.

Nu er det bare at køre på, foder, foder, foder, foder og daglige men ikke så store vandskift.

Sidste bemærkning:
Jeg vil gerne understrege at dette er mine erfaringer og ikke nogen komplet samling over hvordan man opdrætter discus. Selv min far som jeg har fiskene med, gør ikke alting på samme måde. Men det virker for mig det garanterer jeg.

Spørgsmål:
Har i nogen spørgsmål er i mere end velkomne til at sende mig en pb.


Med venlig hilsen

Jesper Moltrup (moltrup32)
Tommy
 

Tilbage til Opdræt

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst

cron