[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/prime_links.php on line 129: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/prime_links.php on line 130: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/prime_links.php on line 129: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/prime_links.php on line 130: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/prime_links.php on line 129: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/prime_links.php on line 130: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/prime_links.php on line 129: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/prime_links.php on line 130: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/prime_links.php on line 129: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/prime_links.php on line 130: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/prime_links.php on line 129: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/prime_links.php on line 130: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/prime_links.php on line 129: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/prime_links.php on line 130: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/prime_links.php on line 129: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/prime_links.php on line 130: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4876: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4878: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4879: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4880: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
Discusforum.dk • Vis emne - Sygdom og behandling

Sygdom og behandling

Sygdom og behandling

Indlægaf mvn-discus » 2. mar 2011 10:29

Nedenstående beskrivelser af sygdomme, symptomer og behandling er baseret på omfattende litteraturstudier, såvel som egne erfaringer. Behandling med de foreslåede medikamenter er velafprøvet af mange akvarieejere gennem mange år og har vist sin værdi. Al behandling kan dog i sidste ende vise sig nytteløs og på et tidspunkt kan det være nødvendigt at aflive en fisk, da behandlingen ikke har nogen effekt. Jeg påtager mig ikke ansvaret for fiskenes helbredelse, eller hvis fiskene før som følge af den der påskrevne behandling, da sådanne situationer kan forårsages af mange mulige situationer (f.eks. sammenblanding af medicin eller forkert stillede diagnose og dermed forkert præparat). Artiklen, og det nedenfor nævnte diagnoseskema, er ment som en hjælp til akvarister, men ikke som en endegyldig sandhed. Artiklen er imidlertid, som nævnt, baseret på omfattende litteraturstudier og skulle i overvejende grad være pålidelig.

En af de værste oplevelser man som discuselsker kan komme ud for er, når man en dag må erkende, at fiskenes tilstande ikke er som de burde være. Der kan være flere årsager til denne erkendelse, men fælles for dem alle er, at fiskene ikke opfører sig som de "plejer".

Et sikkert tegn på syge (eller stressede) discus er, når de lettere end normalt lader sig skræmme og/eller de gemmer sig mere end normalt. Dette er som regel de første symptomer på problemer af den ene eller den anden art. Og så er det man må begynde at tænke tilbage på de foregående dages begivenheder og overveje om der er noget der har kunnet føre til stress (som altid er det første der bør tænkes på). Er der blevet rokeret rundt i akvariet mere end normalt? Har fiskene oplevet en pludselig ændring i temperaturen? Hvorledes ser vandparametrene ud (nitrit bør være under 0,25 mg/liter og nitrat under 20 mg/liter)? Er der sket ændringer i pH værdien? Har der været mere trafik rundt omkring akvariet end normalt (børnefødselsdag, fest eller lignende)?. Er der for nyligt kommet andre/nye fisk i akvariet? Kort sagt, alt hvad der er usædvanligt bør tages op til overvejelse.
Når dette er gjort, og tilstandende med stor sandsynlighed kan tilskrives stress, er det næste at begynde at observere fiskene mere grundigt. Gnubber de sig? Er de mørktfarvet (evt. mørkfarvede partier på kroppen)? Står de gemt bagerst i akvariet med næsen vendt mod akvariets bagvæg? Ånder de kraftigt (evt. kun med den ene gælle)? Har de hvidlig trådagtig afføring? Hvis du kan sige nej til alle spørgsmålene netop nævnt, er der højest sandsynligt blot tale om stress.

Nedenfor beskrives symptomerne og behandlingsmulighederne for de mere almindelige sygdomme hos discus. Er du i tvivl om den rette diagnose kan du søge hjælp i:

Diagnoseskema

Sygdom og behandling 2.jpg


Stress
Fiskene opfører sig mere opskræmte og tilbageholdende end normalt. De er eventuelt holdt op med at spise og gemmer sig bagerst i akvariet. Der er ikke andre synlige sygdomstegn. Et andet typisk tegn, er at de lodrette streger er kraftigt fremtrædende (gælder dog ikke ved de varianter hvor disse stressbånd er fjernet ved selektiv avl).

Discus bliver forholdsvist let offer for stress, men i de fleste tilfælde går det over af sig selv i løbet af et par dage, hvor de tilstande der har ført til stress, bliver gjort normale igen. Ofte er det ikke meget der skal til, jf. spørgsmålene i sektionen ovenfor. En lille stime røde neonfisk i et discusakvarie med discusfisk der har været vant til at gå alene, kan være nok til at discusfiskene trækker sig tilbage og nægter at tage føde til sig i længere perioder. Som oftest vil sunde discus der lever under gode forhold dog ikke reagere så voldsomt, men det er set før. Især når der er tale om fuldvoksne individer. En voksen discus der flyttes til et nyt akvarium kan let gå i spisestrejke i op til 14 dage (selv om 3-7 dage er det meste normale).

Hvordan kan du så afhjælpe fiskene. Først og fremmest gælder det om at give fiskene deres stabile forhold tilbage, for så vidt det nu er muligt. Herefter skal de have ro omkring sig, så de ikke stresses mere end højest nødvendigt. Altså ikke noget med at trykke næsen flad mod frontruden hver 5. minut, for at se om de stadig lever.
Selv om fiskene ofte ikke vil tage føde til sig, skal de have tilbuddet. Ved at fodre som normalt, oplever fiskene stabile og velkendte tilstande, og ofte varer det ikke længe før de første individer melder sig på banen, for at få noget at spise. Husk blot at fjerne uspist foder, da det ellers vil føre til en katastrofal forringelse af vandkvaliteten.

Selv om ovenstående meget ofte er nok til at få fiskene tilbage på banen igen, kan det dog i svære tilfælde være nødvendigt med en saltkur. Faktisk vil sådan en kur være at foretrække ved hvert tegn på stress. Kombineret med en mild varmekur, vil de fleste fisk være friske igen i løbet af 1-2 dage. Behandlingen går i al sin enkelhed ud på at skifte 30-40% vand, tilsætte 0,5 gram salt uden jod pr. liter akvarievand (eller cirka en spiseskefuld pr. 40 liter, svarende til cirka 0,5 milliliter pr. liter akvarievand) og hæve temperaturen til 31-32 grader (forudsat at den normale temperatur er 28-29 grader). Efter 5-6 dage skiftes 30-40% vand igen og herefter genoptages de normale rutiner. Fiskene skulle nu gerne opføre sig normalt igen.
En god ide når saltet tilsættes er at opløse det i vand inden det tilsættes akvarievandet, for at undgå "saltforbrændinger" på fiskene.

En anden god virkning ved saltkuren, og som sikrer dig mod oversete mindre parasitangreb, er, at saltet dehydrerer alle levende organismer i ferskvand. På lang sigt vil dette også skade dine discus fisk, men ikke hvis ovenstående behandlingsmetode overholdes. Til gengæld vil små eksterne parasitter dehydreres væsentligt hurtigere og dø længe før discusfisken begynder at tage særlig notits af saltet. Så er du ikke hundrede procent sikker på din umiddelbare diagnose, kan saltkuren vise sig at være den der redder dine fisk i sidste ende.

Hexamita og Spironucleus (hulsyge)
Hexamita og Spironucleus er en type tarmflagelatter der lever i fiskenes tarme, og kan altså også karakteriseres som værende involdsorm. Af samme grund kan de ikke ses med det blotte øje. At se symptomerne på sygdommen før den gør nævneværdig skade er derfor afgørende for helbredelsens succeskriterie. Hexamita er også kendt som hulsyge, idet flagelatterne i et fremtrædent stadie trænger ud gennem kroppen på fisken, og særligt i hoveregionen. Her danner den store kraterformet huller, hvorudfra hvidt pus flyder. I så fremtrædent et stadie er sygdommen imidlertid næsten umulig at helbrede.

Typiske symptomer på sygdommen er indledningsvist at fiskenes afføring bliver hvid og trådagtig. Senere holder fiskene op med at tage føde til sig og stiller sig ofte om bagerst i akvariet, med næsen vendt bagud mod akvariets bagrude. I et senere stadie vil fisken blive mørkere og relativt inaktiv. Indtil dette stadie er sygdommen stadig forholdsvis let at komme til livs.

Sygdommen kan behandles med forskellige præparatter i håndkøb. Et godt middel er eSHa Hexamita . Før behandling skiftes 30-40% vand. Herefter tilsættes 25 dråber pr. 100 liter akvarievand. På andendagen tilsættes 12 dråber pr. 100 liter akvarievand. Efter yderligere to dage skiftes der igen 30-40% vand.
Andre håndkøbsmidler mod tarmflagelatter er Spirohexol fra JBL, ZMF Hexa Ex og Waterlife Octozin.

Opleves det at behandlingen ikke har virket efter behandlingsperiodens udløb, kan det anbefales at prøve med Metronidazol (kaldes også Flagyl eller Elyzol eller Trichomol), der er receptpligtig og fås ved dyrelægen. Selve præparattet er ikke særlig dyrt, men det er recepten til gengæld. Derfor kan det anbefales at få dyrelægen til at udskrive en recept på mere end du faktisk har brug for. Derved har du også til eventuelle senere behandlinger. Behandlingen foregår ved at skifte 30-40% akvarievand. Herefter tilsættes 6,5 mg. pr liter akvarievand og temperaturen hæves til 35 grader over to dage. På tredjedagen skiftes 30-40% vand og behandlingen gentages. Herefter skiftes 30-40% vand igen, og temperaturen sænkes gradvist til det normale igen. Præprarattet fås i tabletform og i pulverform, men tabletterne er lettest at styre. Knus dem og opløs dem i vand inden de hældes i akvariet. Metronidazol er ikke særlig giftigt og der er derfor ikke stor fare for overdosering. Herudover dræber det kun anaerobe bakterier og vil derfor ikke udøve særlig skade på det biologiske filter. Det har dog den kedelige ulempe, at fiskenes forplantningsevne forringes i op til et halvt år efter behandling.

Flagelatter kan imidlertid let forebygges ved at give fiskene en varmekur med 3 måneders intervaller. Det vil sige, temperaturen hæves til 35 grader over to dage, holdes der i fem dage og sænkes igen til det normale. Vær opmærksom på at suge uspist foder op, da det forrådner meget hurtigt i de varme temperaturer. Ligeledes kan det varme vand indeholde mindre ilt, og tilførelsen af ekstra ilt er altså en god idé.
Et omdiskuteret emne vedrørende tarmflagelatter er fodringen af røde myggelarver og tubifex (levende såvel som frosne). På grund af de stærkt forurenede omgivelser hvorunder disse foderemner kultiveres, vil de uvægerligt indeholde parasitter og manger har den erfaring, at discusfiskene får mange tilfælde af tarmflagelatter, når der fodres med disse foderemner. Den kan derfor anbefales at droppe dem til fordel for andre fodertyper.

Gælleorm (Dactylogyros)
Gælleorm er en af de mere almindelige sygdomme i discusakvariet og kan optræde uden nogen påviselig årsag. Det menes at fiskene altid har et vist antal gælleorm siddende, men at de kan holde dem i ave under normale forhold. Sker der imidlertid ændringer i akvariets tilstande, der stresser fiskene, får gælleormene mulighed for at formere sig med eksplosiv hast og bliver derved et problem. Fiskene kan dog leve med ormene igennem flere måneder men vil dog dø af det hvis ikke der behandles for det.

Symptomerne er som følger: Fiskene vil typisk "klappe" den ene gælle sammen og ånde kraftigt med den anden. Ofte står de lige under overfladen og "snapper" efter luft. Af og til vil de gnubbe hovedregionen og/eller foretage rykvise fremspring i akvariet. De bliver mere sky og skræmmes lettere. Oftest vil de stadig spise. Gællerne kan hæve kraftigt op, blive stærkt røde, og i et fremskredent stadie vil der komme slim ud af gælderne. Slimen ligner mest af alt opløst toiletpapir der hænger fast i gælderne.

På et tidligt stadie kan det behandles med eSHa 2000, der er et bredspektret præparat der tager 18 forskellige sygdomme. På førstedagen for behandling foretages et 30-40% vandskift. Herefter tilsættes 25 dråber pr. 100 liter akvarievand. På anden- og tredjedagen tilsættes yderligere 12 dråber pr. 100 liter akvarievand. Er der behov for det, kan behandlingen eventuelt fortsætte med 12 dråber pr. 100 liter akvarievand også på fjerde- og femtedagen. Efter endt behandling foretages et 30-40% vandskifte. Er angrebet af særlig fremskreden karakter, kan dosis hæves til 50 dråber på førstedagen, 25 på andendagen og 12 på tredjedagen og evt. fjerde- og femtedagen. Medicinen er ikke specielt giftig og faren for overdosis er minimal. Ligeledes tager det biologiske filter ikke skade.

Andre behandlingsmidler er Sera Mycopur, JBL Gyrodactol, ZMF Gyrotox og Waterlife Sterazin.

Ud over de behandlingsmidler der fåes i håndkøb hos dyrehandleren, kan du anvende Flubenol 5% (indeholder kun 5% af det aktive stof Flubendazol). Præparatet fåes hos dyrelægen. Behandlingen er som følger: 200 mg pr. 100 liter akvarievand tilsættes på dag 1. På dag 7 skiftes 30-40% af vandet, hvorefter behandlingen gentages. På dag 14 skiftes igen 30-40% vand og behandlingen gentages for tredje gang. På dag 21 er behandlingen overstået og endnu et 30-40% vandskifte bør foretages. Denne behandlingsmetode er samtidig mere mild i anvendelse og vandkemien (pH og KH) har ingen betydning for anvendelsen.

Forgiftning
Forgiftninger i discusakvariet kan opstå som følge af flere årsager. Den mest almindelige er en ophobning af nitrit og nitrat eller ammoniak (måske endda alle tre). Nitrit og Ammoniak er ekstremt giftige for fiskene og grænseværdierne må helst ikke overstige 0,1 mg/liter akvarievand. Nitrat er giftigt i store mængder og bør holdes på et niveau under 20 mg/liter. Dette gøres dels ved hjælp af hyppige vandskift (30-40% 1-2 gange ugentligt) og dels ved hjælp af et velfungerende biologisk filter, der nedbryder ammoniak til nitrat og nitrat til nitrit.

En anden forgiftningsårsag kan være et strømsvigt, der har sat pumpen i stå i mere end 2-3 timer. Uden vandgennemstrømning vil de iltkrævende aerobe bakterier i filteret gå til og anaerobe bakterier overtager deres plads. Anaerobe bakterier er de såkaldte forrådnelsesbakterier og istedet for at omdanne ammoniak til nitrat, omdannes nitrat til ammoniak. Altså en forrådnelsesprocess i filteret. Renses filteret ikke grundigt efter et langvarigt strømsvigt, vil affaldsstofferne fra filteret ledes ud i akvariet og medføre en regulær forgiftning af vandet.

En tredje mulighed kan opstå som følge af overdosering i forbindelse med medicinering for anden sygdom. Det er vigtigt at følge brugsanvisningen nøje, da visse præparater er stærkt giftige i selv små doser. Dette gælder f.eks. et produkt som malakitgrønt mod svamp.

En fjerde forgiftningsmulighed er hvis akvariets ydre (eller indre) er blevet rengjort med rengøringsmidler. Rengøringsmidler er i selv meget små doser særdeles giftige for fisk og bør aldrig anvendes i nærheden af et akvarie. I værste tilfælde kan selv dampene fra rengøringsmidler være nok til at forgifte akvariet. I gamle dage, da der anvendtes sulfo i opvaskemiddel, var en enkelt dråbe i vandet, nok til at slå hele bestanden af fisk ihjel på ganske kort tid, i et 250 liters akvarie.

En femte mulighed er en såkaldt CO2 forgiftning (eller regulær kvælning). I et akvarie med mange fisk og kun få planter, kan man risikerer et CO2 niveau der langsomt kvæler fiskene. Det er dog ikke alene mængden af fisk og planter der har betydning herfor. Også vandets pH og KH har betydning for vandets naturlige indhold af CO2. Du kan se en tabel over sammenhængende mellem CO2, KH og pH ved at trykke her. Det hvide og det lyseblå område indikerer uskadelige CO2 niveauer, mens det blå område indikerer CO2 niveauer der begynder at blive kritiske. Det lyseblå område er det optimale i forhold til planteakvarier.
Ved at aflæse dine pH og KH værdier kan du således se om der eventuelt kan være tale om en CO2 forgiftning af akvariet.
Som det ses kan der let opstå problemer i et discusakvarie, hvor KH normalt ligger mellem 6 og 10 og pH mellem 6,6 og 6,9. Med mindre der direkte er tale om opdræt, kan det derfor ikke anbefales at holde pH under 7, da KH i det meste danske vandværksvand ligger mellem 6-15.

Symptomerne er indledningsvist, at fiskene vil stå oppe under vandoverfladen og snappe luft. Begge gælder vil pumpe kraftigt og kan eventuelt fremstå kraftigt røde. Senere vil fiskene stresse meget og gemme sig ved den mindste foranledning. Afslutningsvist vil de ligge på siden på bunden af akvariet, hvorefter de dør.

Behandlingen er simpel. Sørg for at udbedre skaderne. Mål vandværdierne og vurder hvilke faktorer der eventuelt kunne medføre en forgiftning i løbet af de sidste par dage. Skift 50% af vandet. Rens filteret. Supplér med ekstra ilt og installer et aktivt kulfilter, der kan binde en meget stor del af giftige kemikalier og affaldsstoffer. Efter 24 foretages endnu et 50% vandskifte. Fiskene skulle nu gerne vise tydelige tegn på bedring. Er det ikke tilfældet skiftes yderligere 50% vand på tredjedagen samtidig med at der undersøge for andre eventuelle sygdomssymptomer, der ikke nødvendigvist er forbundet med en forgiftning. På tredjedagen fjernes det aktive kulfilter. Hvis fiskene ikke er kommet sig på tredjedagen, er der sandsynligvist tilstødt et nyt problem i forbindelse med sygdom eller stress.
Iltmangel
Iltindholdet i et akvarie vil typisk ligge omkring maks 8 mg/l, afhængig af temperaturen. Højere temperaturer i vandet medfører en lavere iltkoncentration. Visse dicusentutiaster har rapporteret om problemer når iltindholdet når et niveau omkring 2-3 mg/l. I så tilfælde står fiskene og gisper efter vejret lige under vandoverfladen. Tilstanden lader sig hurtigt udbedre, ved at skifte 40-50% af vandet. Giver dette ikke en umiddelbar forbedring af tilstandende, er det nok ikke iltmangel der er tale om.

Iltmangel kan opstå som følge af flere ting. Et kraftigt beplantet akvarie producerer måske nok ilt om dagen når lyset er på, men om natten er de forbrugere af ilt. I et akvarie med lidt for mange fisk, vil iltindholdet derfor dale kraftigt om natten og kan medføre kritiske tilstande om morgenen. Herudover kan iltindholdet nå et katastrofalt lavt niveau under en varmekur, hvor temperaturen hæves til 35 grader. Opleves der tegn på lavt iltindhold er det første skridt som sagt, at skifte en stor mængde vand. Herefter kan der installeres en ilttilførelseskilde (membranpumpe eller difusor på filterudstrømmeren). Sidstnævnte er under alle omstændigheder en god idé da man derved undgår sådanne kritiske situationer.

Går fiskene konstant i et miljø med for lavt iltindhold, vil dette i sidste ende medføre stress og heraf følgende sygdomsproblemer. Iltiindholdet bør derfor som minimum opretholdes på et niveau over 3 mg/l.

Costia (Ichtyobodo)
Costia er en flagellat der forårsager hudbelægninger på svækkede fisk og ofte forekommer samtidig med andre hudparasitter. Den vil næsten altid være til stede i et lille antal i akvariet, hvor den ofte lever i huden og gællerne på sunde fisk, hvis immunforsvar let holder den i ave.
Bliver discusfisken imidlertid stresset eller svækket af den ene eller den anden årsag, nedsættes effektiviteten i fiskens immunforsvar, og så kan costia flagellaten formere sig eksplosivt. I de høje temperaturer hvorunder vi holder vores discusfisk, kan populationen af costia fordobles indenfor blot få timer.

Typiske symptomer på sygdommen er øget respirationsbevægelser, fisken gnubber sig mod genstande i akvariet og foretager leglihedsvise hurtige ryk i vandet. En øget slimdannelse giver belægninger af huden og fisken bliver relativt træg i sine bevægelser. På et sent stadie, hvor behandling næsten er for sent, vil fisken ofte gemme sig og stoppe med at tage føde til sig. Herudover vil fisken typisk "klappe" finnerne sammen.

Da symptomerne ligner mange andre parasit angreb, kan en korrekt diagnose kun stilles ved at foretage en biopsi af gællerne samt et afskrab af huden.

Når først diagnosen er stillet, er behandlingen relativt simpel. Heldigvis behandles sygdommen med samme midler som til øvrige parasitangreb, hvilket gør en sikker diagnose mindre nødvendig. En saltkur vil ofte kunne klare skærene ved milde angreb. Indledningsvist skiftes 30-40% vand. 0,5 gram salt uden jod tilsættes pr. liter akvarievand (eller cirka en spiseskefuld pr. 40 liter, svarende til cirka 0,5 milliliter pr. liter akvarievand) og temperaturen hæves til 31-32 grader (forudsat at den normale temperatur er 28-29 grader). Efter 5-6 dage skiftes 30-40% vand igen og herefter genoptages de normale rutiner. Saltet virker ved at dehydrere parasitterne så de dør.

En anden behandlingsmulighed er præparatter indeholdende malakitgrøn og formaldehyd (eller formalin). Især formaldehyd fjerner dog en stor iltmængde fra vandet og en kraftig gennemluftning må derfor tilrådes under behandlingen. For malakitgrønts vedkommende vil virkningen fortage sig hvis akvariet belyses kraftigt. Det er derfor tilrådeligt at slukke eller dæmpe belysningen under behandlingsperioden.

Af produkter til brug for behandling kan nævnes eSHa 2000, Sera Costapur, JBL Punktol, Odimor fra Aquarium Münster, Antimaladin flüssig N fra Vita Kraft og Waterlife Protozin.

Det skal afslutningsvist nævnes, at i svære tilfælde kan behandlingen være vanskelig, idet den øgede slimproduktion beskytter parasitterne. En ekstra behandling kan derfor være påkrævet.

Finneråd
Finneråd forårsages af et bakterieangreb, oftest forårsaget af dårlig vandkvalitet. Forebyggelse imod finneråd er derfor, som ved langt de fleste sygdomme, at overholde en god akvariepleje.

Sygdommen viser sig ved at finnerne nærmest "smelter" bort, uden nogen synlig grund. Det adskiller sig derfor fra regulære "hak" i finnerne, som f.eks. efter slagsmål.

Behandlingen går først og fremmest ud på at bringe vandværdierne i orden igen, hvilket vil sige rense filtrene, skifte 40-50% vand og fjerne uspiste foderrester og plantedele fra bundlaget. Herefter kan behandling iværksættes med ét af følgende produkter: eSHa 2000,Antimaladin "Kristall" N fra Vita Kraft, Vita Furan fra Vita Kraft, JBL Ektol Fluid, Sera Bactopur, Aqua Furan fra Aquarium Münster ogWaterlife Myxazin.

Svamp (fungus)
Svamp, eller fungus som det ofte kaldes, forårsages i akvariet typisk af Saprolegnia- eller Achlya-svampe. Et svampe angreb viser sig som små vattot lignende pletter et eller flere steder på kroppen. Ofte forveksle det med Columnaris og hjælper en behandling mod svamp ikke, må tanken falde på Columnaris syge istedet.
Svamp kommer ikke med mindre der er noget galt i akvariet og er det der populært kaldes en sekundær sygdom (eller symptom). Hvad der er galt kan være mange ting, men her kan bl.a. nævnes: for lav temperatur, tidligere hud- eller øjelæsioner, parasitangreb, et angreb af gælleorm, dårlig vandkvalitet med for mange affaldsstoffer, for blot at nævne nogle få. For at en behandling mod svamp skal have nogen effekt, er det derfor vigtigt at finde frem til årsagen for svampeangrebet. Hvis der f.eks. er tale om gælleorm, vil svampen typisk være mest udbredt omkring gællerne, mens en hud- eller øjenlæsion typisk vil have svampeangrebet placeret på selve "såret". For lav temperatur og for sårlige vandværdier, samt et parasitangreb vil typisk indebære at svampen breder sig over hele kroppen, selv om dette selv sagt ikke sker fra starten.

Af handelspræparater der behandler mod svamp kan bl.a. nævnes eSHa 2000, Sera Mycopur, JBL Fungol, Waterlife Protozin, Dessamorfra Aquarium Münster og Antimaladin "Kristall" N fra Vita Kraft.

Øjeorm (Diplostomum)
Der er her tale om en sugeorm der som larver trænger ind i fisk. Her trænger de ofte frem til fiskens øjne, der bliver mælkehvide. Med tiden kan øjet briste, hvilket selv sagt kan føre til svampeangreb og/eller bakterieangreb. Sygdommen kan føres med ind i akvariet ved levendefoder, men ses hyppigst hos vildtfangede individder. Der er ingen behandling mulig.



Kildeangivelser:
Jens-Erik Kjeldsen: Sygdomme og snyltere i akvariet, Clausens Akvariebibliotek, 1984

Jens Meulengracht-Madsen: Politikens akvariebog, Politikens Forlag, 1985

Dick Au: Discus, Back to Nature, 1998

Bernd Degen: Wild-Caught Discus, t.f.h. Publications, 1995

Bernd Degen: Discus - How to breed them, t.f.h. Publications, 1990

Dionigi Maladorno: Symptom-Based treatment of common discus diseases, 1998, http://world.std.com/~enjolras/symtreat.htm

FishDoc: The home of fish health, http://www.fishdoc.co.uk/

Fish-Disease.comhttp://www.fish-disease.com

JBL, http://www.jbl.de

Sera, http://www.sera.ca/

Waterlife, http://www.waterlife.co.uk/

eSHa Aquarium Products, http://www.eshalabs.com/esha2000.htm

Aquarium Münster, http://www.aquarium-munster.com
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Mvh Michael Bosse
Mit motto er: "Der er ingen dumme spørgsmål - Kun dumme svar"
Brugeravatar
mvn-discus
 
Indlæg: 510
Tilmeldt: 19. okt 2008 07:20
Geografisk sted: Vestsjælland
Postnummer: 4470 Svebølle

Tilbage til Sygdom (behandling)

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst

cron