Til alle nye som gamle

Almen snak om discus.

Redaktør: mvn-discus

Re: Til alle nye som gamle

Indlægaf slagteren » 12. dec 2015 12:42

Det var sgu noget af en smøre Toke , jeg har som før skrevet ikke forstand på gener men har nogenlunde styr på hvilke man kan krydse og hvilke man ikke bør kryds , linieavl er som sådan også fint men et kryds er altid spændende og jeg fodrer og vandskifter det bedste jeg kan og så får vi syn for sagen , du kigger bare forbi hvis du alligevel skal til Holstebro.
Med Venlig Hilsen Poul og som jeg siger : hvem kan sige nej til en flok Discus der tigger mad .
Brugeravatar
slagteren
Moderator
Moderator

Geografisk sted: holstebro
Postnummer: 7500 Holstebro

Indlægaf Toke » 12. dec 2015 20:32

Jo jo -grin-

Men du spurgte jo selv til om folk ikke ville øse lidt ud. Og det er jo netop at få syn for sagen der er forløsningen i discus avl. men samtidigt tankerne bag det projekt der er igang både fra opdrætter selv, men også nogle fra andre, gør jo også avlen spændende og forventningsafstemt. Samtidig kan det give noget retning. Tidligere da jeg var særdeles aktiv indenfor discusavl, savnede jeg ofte den brede diskussion - men også oprettelsen af fælles projekter indenfor avl og linjer mv. Det blev aldrig rigtigt til noget og er stadig noget der ikke rigtigt er gang i blandt danske opdrættere. Måske det kommer

god weekend

Toke
Brugeravatar
Toke

Geografisk sted: midtjylland
Postnummer: 7600 Struer

Indlægaf moltrup32 » 13. dec 2015 00:51

Jeg ville også passe rigtig godt på dem uden stressbar. Er du heldig er det rigtig spændende fisk. De skulle efter sigende være meget sarte så måske skal du overveje at skille dem fra resten på et tidspunkt inden længe hvis du har pladsen. Held og lykke.
VH Jesper
Brugeravatar
moltrup32

Geografisk sted: Kelstrupskov v. Vissenbjerg
Postnummer: 5492 Vissenbjerg

Indlægaf slagteren » 13. dec 2015 10:02

Toke du skriver at der ikke rigtigt er noget opdræt igang i DK , det er ikke helt rigtigt , der er en lille gruppe igang i københavnsområdet og hvor langt de er nået i deres planer ved jeg ikke men det jeg har set er ret spændende og måske hvis en eller flere ser denne tråd at de vil fortælle lidt .

De unger jeg har denne gang får en pleje der ligger noget mere målrettet end jeg før har gjort så jeg venter lige lidt med at skille dem fra der ikke viser barrrer også for lige at være helt sikker i min sag , de kan jo gemme dem ret godt og de er jo trods alt stadig ret små .

Toke der kunne godt savnes lidt fællesopdræt her i Jylland det har du ret i men som jeg tolker hobbyen har den været ret meget for nedadgående men er stærkt på vej igen flere steder .
Med Venlig Hilsen Poul og som jeg siger : hvem kan sige nej til en flok Discus der tigger mad .
Brugeravatar
slagteren
Moderator
Moderator

Indlægaf Nokia71 » 20. jan 2016 19:16

Hej Poul

Kunne være fint med en opdate fra dig med dine unger :D , du må jo være halvstore nu?.
Nokia71
Moderator
Moderator

Geografisk sted: Frederikshavn
Postnummer: 9900 Frederikshavn

Indlægaf slagteren » 22. jan 2016 18:31

Jo jo Kim .
Der sker lidt herhjemme , noget er godt noget er mindre godt .
Det er sådan at det som tråden egentlig startede med var en kraftig opdatering af akvarierum og jeg har skam også været igang men er blevet stoppet lidt af et kuld unger der krævede min fulde opmærksomhed .
I dag er det sådan at projekt akvarierum er sat lidt i bero for ikke at sige gået i stå , mine planer er ændret til at jeg beholder et setup til at lave et kuld unger i ny og næ og de unger jeg har nu er flyttet i stuen i et 530 ltr. og jeg bakser en del med at få det til at fungere og har som det seneste idag fået lavet et par ændringer der , efter min mening ,gør en forskel .
De ændringer jeg har foretaget har lavet mit vand ret uklart men der er bedring at spore så jeg tager et par billeder i morgen eller senest i overmorgen .
Der går lige nu ca. 135 unger i et akvarie i stuen på 530 ltr, og jeg har en anelse om at jeg får gratuleringskort fra vandforsyningen til min fødselsdag med alt det vand jeg skifter .
Ungerne er fra 3 til 6 cm. nu og de spiser fint og befinder sig iøvrigt godt i stuen men jeg er da udemærket klar over at det ikke er det optimale men jeg har bestemt at bliver der bare 50-60 unger der bliver fine er jeg egentlig tilfreds ind til videre .
Som sagt kommer der billeder så snart der er klart vand .
De bedste hilsner Poul..
Hvad laver du lige nu ?
Har du gang i noget spændende der er værd at dele med os andre ?
Brugeravatar
slagteren
Moderator
Moderator

Indlægaf slagteren » 23. jan 2016 13:44

Lige et skud fra i dag
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
slagteren
Moderator
Moderator

Indlægaf Volvo » 23. jan 2016 20:36

Ser godt ud -exclaim-

Billede
Billede Billede
Brugeravatar
Volvo

Postnummer: 5690 Tommerup

Indlægaf Toke » 24. jan 2016 09:56

Hej Poul

Jamen det ser jo godt ud :D altid dejligt at se et kuld discus unger på vej. Når du nu selv siger det - så husk ikke at vente for længe med at sortere fra. At beholde 45% af ungerne betyder jo at du forpligter dig selv til at køre en ret hård prioritering på kvaliteten. Det kan jeg lide at høre. -idea-

Giv de bedste det bedste du har (plads og omsorg) og glem resten. Det er altid med lidt vemod i det øjeblik man kasserer. Men når du er færdig og ser det kvalitetsløft det giver til din flok - så har du allerede glemt den del du smed ud.

Toke
Brugeravatar
Toke

Indlægaf slagteren » 24. jan 2016 17:26

Toke skrev:Hej Poul

Jamen det ser jo godt ud :D altid dejligt at se et kuld discus unger på vej. Når du nu selv siger det - så husk ikke at vente for længe med at sortere fra. At beholde 45% af ungerne betyder jo at du forpligter dig selv til at køre en ret hård prioritering på kvaliteten. Det kan jeg lide at høre. -idea-

Giv de bedste det bedste du har (plads og omsorg) og glem resten. Det er altid med lidt vemod i det øjeblik man kasserer. Men når du er færdig og ser det kvalitetsløft det giver til din flok - så har du allerede glemt den del du smed ud.

Toke

Ja selve sorteringen foregår om ca 3 uger hvor jeg bedre kan se om der er efternølere og finne/gællefejl osv. og det der med at smide ud har jeg nu aldrig haft svært ved .
Brugeravatar
slagteren
Moderator
Moderator

Indlægaf hobbylars » 30. jan 2016 18:21

hejsa alle sammen det er første gang jeg skriver herinde jeg trode at et akvareie var en balje med vand en kan se at jeg har lidt at lære har li ge mistet for 10000-12 000 kr fisk fordi jeg ikke vidste nok jeg har et 600 og et 200 og et 160 liters men det gik fint men pludselig begynte de at dø for mig har kun reddet 4 og måske kun 2 der overlever med dejligt at hør at det går fint for nogen så et fint billed af en masse unger håber at i vil hjælpe mig lidt senere lige nu er jeg lidt skuffet og fattig men kommer igen skal lige have styr på 200 liters akvariet først
vh lars pedersen / hobbylars
hobbylars

Postnummer: 4330 Hvalsø

Indlægaf slagteren » 1. feb 2016 02:20

Hej Lars og velkommen til .
Det er dælme da trist at læse at du har haft et så stort tab af fisk/penge , du burde ha skrevet noget før jeg ved der sidder mange og læser med der rigtig gerne vil hjælpe med råd og vejledning til både opstart og sygdomsbekæmpelse .

Når du lige får kommet dig over tabet og sidder med spørgsmål så skriv endelig .

Måske du vil dele med os andre hvad der er gået galt og hvilke fisk der er gået tabt og måske din egen formodning om hvad der er årsagen så andre ikke lider samme tab .

Nå men der er nu kun at sige : op på hesten igen og tab ikke modet .
Brugeravatar
slagteren
Moderator
Moderator

Indlægaf Tgam » 1. apr 2016 10:51

Halløjsa Jeg heder Tommy gam og kommer fra Fyn.
Jeg går med planer om at starte et akvarium op med discus, og jeg vil starte i det små men ikke for småt.
Jeg ved lidt om discus men ikke meget.
Ved det er flok fisk og min.4 styk sammen i akvariet
Har fået at vide at til 4 fisk er det nok med 320 liter akvarium
Og så har jeg også læst om opsætning af akvariet
Jeg skal bare finde ud af hvilke af discus der er de bedste at starte med for at gøre det nemmest og få erfaring
og det er ikke baseret på at skal yngle
Så gode råd og eventuelt billeder af akvariet ville være lækkert
Og vil lige sige at jeg ikke er helt grøn med akvarium og opsætning har haft masser af cicklider
Vh.tommy
Tgam

Postnummer: 5250 Odense SV

Indlægaf StigD.P. » 18. apr 2016 18:28

Hej Toke

Nå, jeg ser først nu den lille snak der er blandt jer vedr. rene linier, indavl o.s.v. - og det er jo tydeligt, at der er forskellige meninger om dette emne. Jeg hører selv til den måske mindre gruppe, der holder fast ved at holde den RENE LINIE i forbindelse med discusopdræt. Ikke noget med alle disse krydsninger af forskellige farver fra min side, men holder stædigt fast ved at frembringe mere rene udgaver af samme type discus - altså forfinede træk etc. Jeg er også særlig streng og kasserer måske 40-50% af opdrættet for at forbedre det ensartede.
Det er jo også meget interessant at notere sig, at der faktisk kun findes 5 typer discus af de species fra Amazonas med bifloder, der er videnskabligt dokumenteret af J.H. Heckel, H. Schultz og H.R. Axelrod ??.
Fik jeg nævnt, at jeg i al ydmyghed måske tilhører den lille gruppe af opdrættere i Københavnsområdet som "Slagteren" henviser til???

Venlig Hilsen
StigD.P.
StigD.P.

Geografisk sted: København
Postnummer: 2700 Brønshøj

Indlægaf Toke » 19. apr 2016 13:28

Hej Stig

Jamen jeg synes da det er glimrende at nogle har lysten til linieavl. Det er jo sådan set herfra at de med interessen for kryds kan få de "nemmeste" gener at arbejde videre med. Forstået således at man fra en ren linie har et givent udgangspunkt der ikke byder på "mærkelige" udfald. Som for eksempel i dette kuld af Pouls, hvor nogle ikke har stress bars - hvor kommer det fra? etc.

Angående de "forfinede træk" mener jeg nok at forskellen er den samme. Hvad er det for nogle forfinede træk du arbejder på hvis du eksempelvis avler axelrodi haraldi? - Det er vel det samme som hvis jeg ønsker at forfine mine kultur spottede? Kropsform, finner, aftegninger osv. osv

Hvornår er en brun discus mere ren end en anden brun discus?

Der er ingen alment gyldige svar fordi, som du skriver, det er den enkeltes subjektive fortolkning

mvh

Toke
Brugeravatar
Toke

ForegåendeNæste

Tilbage til Generel Discus snak