Til alle nye som gamle

Almen snak om discus.

Redaktør: mvn-discus

Re: Til alle nye som gamle

Indlægaf slagteren » 26. nov 2015 16:57

Et lille billede af hvad der foregår i den ene side af ynglebaljen .
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Med Venlig Hilsen Poul og som jeg siger : hvem kan sige nej til en flok Discus der tigger mad .
Brugeravatar
slagteren
Moderator
Moderator

Geografisk sted: holstebro
Postnummer: 7500 Holstebro

Indlægaf Nokia71 » 26. nov 2015 19:25

Ser godt ud og ser ud til det en pæn flok :D . Spændende og følge vidre.
Nokia71
Moderator
Moderator

Geografisk sted: Frederikshavn
Postnummer: 9900 Frederikshavn

Indlægaf slagteren » 26. nov 2015 23:01

Ja det bliver da lidt spændende at se det videre forløb .
Mvn har så lige en lille opgave i at få billeder til at stå rigtigt , mener at ha fået at vide man bare smider billeder ind uanset størrelse så vil de blive sat korrekt -coolsmoke- .
Mvh Poul.
Med Venlig Hilsen Poul og som jeg siger : hvem kan sige nej til en flok Discus der tigger mad .
Brugeravatar
slagteren
Moderator
Moderator

Indlægaf Volvo » 27. nov 2015 06:32

Ser godt ud -idea- ..
Billede Billede
Brugeravatar
Volvo

Postnummer: 5690 Tommerup

Indlægaf hauge » 27. nov 2015 12:14

Det ser godt ud -idea-
hauge

Geografisk sted: vest jylland

Indlægaf HDFatboy » 30. nov 2015 16:24

-exclaim-
Hilsen
Johnny
Brugeravatar
HDFatboy

Geografisk sted: Nordjylland
Postnummer: 9440 Aabybro

Indlægaf slagteren » 5. dec 2015 16:30

Det er nu 9 dage siden jeg sidst lagde et par billeder ind af ungerne , de er i dag flyttet for sig selv da forældrende var begyndt at blive lidt irritable og har slået et par stykker ihjel .
Denne opdatering er egentlig ikke opdatering til selve akvarierummet men der arbejdes stadig på det, omend langsomt men som ungerne vokser er der vel motivation til at få færdiggjort .
Ved flytning talte jeg til 166 stk.
Mvh Poul.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
slagteren
Moderator
Moderator

Indlægaf Raller567 » 6. dec 2015 18:28

Hej Poul

De ser rigtig fine ud, 166 stk. det er da også en ordentlig flok!

Venlig hilsen
Rasmus Busk
Raller567

Postnummer: 9440 Aabybro

Indlægaf moltrup32 » 10. dec 2015 01:33

Hold nu på med de levende artemia til de ikke vil have dem mere og i rigelige mængder, så får du også de små med Poul, det ser rigtig godt ud 8)
VH Jesper
Brugeravatar
moltrup32

Geografisk sted: Kelstrupskov v. Vissenbjerg
Postnummer: 5492 Vissenbjerg

Indlægaf slagteren » 10. dec 2015 10:43

moltrup32 skrev:Hold nu på med de levende artemia til de ikke vil have dem mere og i rigelige mængder, så får du også de små med Poul, det ser rigtig godt ud 8)

Du kan være stensikker på at der bliver holdt på med de nyklækkede artemia Jesper .
Samtidig med at jeg sidder og skriver her kan det godt ærge mig en smule at der foregår så meget trafik på Facebook omkring hold og opdræt af discus når der sidder folk som eks. dig og mange mange andre der er mangeårig erfarne og som kender til vigtigheden af at et forum eksisterer kun på grundlag af netop erfaring .
Der fik jeg så lidt luft for min frustration omkring facebook, når det er sagt vil jeg da samtidig lige sige at ved at have discus og at være kommet et lille skridt videre og have held med at opdrætte lidt er det for mig en fornøjelse dagligt at observere hvad der sker i deres opvækst og selvfølgelig dele det med jer andre .
Jeg har efterhånden forsøgt opdræt med lidt af hvert og har haft held med noget og mindre held med andet og min erfaring er at det sjoveste er at opdrætte på "IKKE PIGEON" typer da pigeon har skuffet mig rigtig meget gennem tiderne og her tænkes PEBER "sorte prikker" .
Som relativ ny har jeg jo slugt alt hvad der findes omkring viden , genetik , osv. råt og er kommet dertil hvor jeg nok helst vil danne mine egne erfaringer , jeg har eksempelvis af en erfaren akvarist hørt at der ikke kan komme snakeskin ud af et par hvor begge forældre ikke er snakeskin , her har jeg så en erfaring der modbeviser denne påstand .
At komme til et punkt hvor man ønsker at opdrætte på vildtfangede "eks." Heckler" er vel det mest ultimative der findes og der kommer jeg nok også en gang vil jeg da håbe (kors hvor jeg har fortrudt mange gange jeg ikke købte 6 Heckler i Viborg ved Bonnie dyrecenter for et par år siden ) .
At opdrætte discus hvor man ved udkommet er fint for mig , men at opdrætte hvor man ikke præcist ved hvad der kommer ud af det er for mig meget mere spændende og lærerigt og netop det at opdrætte på 2 typer er for mig lidt som at få noget ud af det "Citat af Blues : som at se hvad der kommer ud af Isenkræmmerens væltede boltreol.
Jeg vil forsøge at holde jer alle opdateret med hvad der sker her på matriklen med hold og opdræt af discus og opfordrer jer GAMLE opdrætterer/holdere til at videregive noget af jeres dyrt erfarne viden til alle os der er nye .
Med disse ord vil jeg ønske jer alle en rigtig god tid med discus og at i deler viden med alle os andre .
Fortsættelse følger .....
Brugeravatar
slagteren
Moderator
Moderator

Indlægaf Toke » 10. dec 2015 12:09

Hello

Dejligt at se et kuld unger på vej.

Angående snakeskin er det jo efterhånden alment kendt blandt opdrættere at man får snakeskin ud når genet er i spil (ved én eller to forældre). Ved én forælder med snakeskin er tommelfinger reglen at man får 25% snakeskin ud, ved to forældre med snakeskin er reglen 50%.

Hvorfor man ikke kan avle snakeskin rent ud (100%) er stadig en gåde - med forskellige hypoteser i spil. Eksempelvis at halvdelen dør på ægstadie, eller at der er en binding på allelet der "driller".

I dit nuværende kuld bør du således have ca. 166/4= 41 snakeskin unger. Så er det bare at tælle Poul og se om du har et "normalt" par -grin-

fortsat held og lykke med ungerne

Toke
Brugeravatar
Toke

Geografisk sted: midtjylland
Postnummer: 7600 Struer

Indlægaf Toke » 11. dec 2015 11:40

og så synes jeg jo det interessante spørgsmål er Poul:

Hvad er dit gæt på hvilke geno og fænotyper du får i kuldet? (snakeskin, turq, spots?)

mvh

Toke
Brugeravatar
Toke

Indlægaf slagteren » 11. dec 2015 12:15

Toke skrev:og så synes jeg jo det interessante spørgsmål er Poul:

Hvad er dit gæt på hvilke geno og fænotyper du får i kuldet? (snakeskin, turq, spots?)

mvh

Toke

Jo det er da et interessant spørgsmål Toke og godt du sagde gæt for det bliver et gæt .

Mit bud er at der kommer 15-20 spottede , 30-40 snake i henholdsvis rød og blå og resten vil formentlig være rød turkis samtidig er der omkring 10-12 stk der absolut ingen stressbar har som sagt det er et rent gæt ud fra hvordan de ser ud nu .

Det som jeg syntes er interessant er at den spottede forældre som jeg ser den er lavet på en meget lys bundfarve og der kunne være golden indover men igen det er rent gætteri da jeg på ingen måde er fessor i gener .

At opdrætte på 2 helt ens så man ved hvad der præcis kommer ud er godt men personligt syntes jeg det er mere spændende at se hvad der kommer ud af isenkræmmerens væltede reol så længe man ikke blander Pigeon ind , dem har jeg et hadforhold til efterhånden .

Som ungerne vokser og ser ud nu er jeg forbi 12-14 dages krisen hvor der i mange tilfælde viser sig gælleorm som langsomt men sikkert reducerer kuldet til et minimum .
Brugeravatar
slagteren
Moderator
Moderator

Indlægaf Toke » 12. dec 2015 12:19

Hej igen

Jamen jeg tror da at det er et meget godt gæt Poul.

Når man ikke kender ophavet til sine avlsfisk, er der jo kun én måde at teste hvilke gener de har: avl. Hvorvidt der således er golden gener i din spottede (hun?) kan du jo finde ud af, ved at avle den sammen med en discus med golden gener (latent eller fænotypisk) Det er i den forbindelse meget svært at finde en potent golden han - de er ofte sterile i mere eller mindre omfang. Men at finde en golden intermediate skulle ikke være en umulighed. (typisk er virgin red, san merah, green spotted intermediære golden typer.). Husk at golden genet er recessivt og vil blive undertrykt at nært sagt alle andre geno. Ved krydsning af to intermediære golden discus kan man forvente et udfald på 25-50% golden.

Jeg tror nu ikke der er golden i din snakeskin (gæt), men nærmere at den lyse bundfarve kommer af det genotypiske grønne ophav som (langt de fleste) spottede fisk har. Det er svært at opretholde prominente spots på sin avlslinie, da de har tendens til at "flyde ud" og blive til forskellige mønstre og linier (turq). Det er nødvendigt for at opretholde spotter gennem generationer, at krydse ind med "gode" spotter. Snakeskin er et gen der gør det "nemmere" at få mange og gode spotter på sine discus, da snakeskin har "finere" aftegninger end "normale" discus (altså eksempelvis tyndere mønster og linier). Andre muligheder er vf. RSG og selvfølgeligt alle andre discus linier man kan opdrive med spots. (og nej hold nu bare de pigeon for sig selv i den forbindelse -grin- )

Mit gæt vil være at du har forholdsvis gode muligheder for at få nogle snakeskin med spots i dit kuld - men jeg tror ikke du vil få nogen med så fine og ubrudte spotter som din forælder fisk - simpelthen fordi du krydser med en turquis. Her vil spotterne have en svær kamp med at få overtaget i forhold til linierne/mønsteret på den anden forælder - også set i forhold til det jeg skriver ovenfor omkring udviklingen af spots over generationer (de vil i sig selv flyde ud).

Dermed ikke sagt at jeg synes det er et dårligt kryds du har gang i - tværtimod. Fine fisk og spændende kryds i min optik. Det jeg mener er mest interessant er hvilke(t) geno der vil udkomme her. Vil den brune fra turquisen være dominant - eller vil du få en lysere bundfarve med det grønne geno (eller en blanding - og på hvilke - geno grøn/snakeskin - geno brun/normal (turq).) Dette vil jo være mest afgørende i første omgang omkring udseendet på dit afkom (mørk eller lys fremtoning/bundfarve) - i anden ombæring vil mønster/spots/linier og det andet farvelag - så at sige pynten på bundfarven - være interessant i forhold til videre avl/udkrydsning.

Nå fortsat held med det

Toke
Brugeravatar
Toke

Indlægaf Toke » 12. dec 2015 12:25

Hov glemte da lige at nævne i forbindelse med den spottede og golden, at det faktum (indtil videre) at nogle af dine unger ingen stressbars har - tyder mere på ghost end golden. Hvis du ser nærmere efter kan det være at der trods alt er en markering ved haleroden og/eller øjet. Det kan også være de ret sjældne fineline snakeskin der er involveret, hvor disse ofte ej heller har/viser stress bars.

Toke
Brugeravatar
Toke

ForegåendeNæste

Tilbage til Generel Discus snak