Hjælp til en nybegynder

Almen snak om discus.

Redaktør: mvn-discus

Hjælp til en nybegynder

Indlægaf julhan » 8. sep 2015 11:59

Hej

Håber der er nogen der vil hjælpe mig i gang med projekt Discus fisk. Jeg er nybegynder indenfor akvarie verdenen (har ikke haft fisk siden jeg var barn, og det var alm selvskabsfisk). Jeg har læst alt hvad jeg kan finde om discus fisk, men jeg synes der er flere modstridende oplysninger. Vi har set på et Juwel trigon akvarie 350 L. Her tænker jeg at sætte 6 discus, en stime neon fisk ca 10 stk samt et par sugemaller, der kan tåle varmen. Jeg er i tvivl om flere ting:
Kan man holde discus i hårdt vand? Vandhårdheden hos os er høj (over 21 dH), jeg har læst flere steder at de ikke kan tåle hårdt vand og andre steder at de trives ok/godt i hårdt vand. Jeg tænker det bliver et for stort/dyrt arbejde, hvis man skal til enten selv af afkalke vand/bruge regnvand/købe demineraliseret vand.
Hvor tit og hvor meget vand skal der skiftes i et 350 L discus akvarie, det er der også mange forskellige bud på?
Er det rigtigt at der ikke må være for mange grønne planter, men hellere rødder i akvariet?
Hvordan med foder, nogen gange er vi på ferie i 2-3 uger om sommeren, er det ok med foderautomat med granulat? Er det bedst at holde sig til en slags foder eller bedst at variere foderet mest muligt. Er bange for de bliver kræsne og ikke vil have granulat når man er på ferie.
Kan man godt sætte discus fisk sammen lidt ad gangen og i forskellige størrelser/alder eller skal de være lige store og ”kende” hinanden?
Er der ellers noget jeg skal være opmærksom på? Det er jo levende væsener, så jeg vil være sikker på at gøre det rigtige 

På forhånd tak for hjælpen.

Mvh Julie
julhan

Postnummer: 4621 Gadstrup

Re: Hjælp til en nybegynder

Indlægaf Toke » 9. sep 2015 09:12

Hej Julie

Discus kan godt tåle hårdt vand, men vær forsigtig ved vandskift - køb evt. et forfilter du sætter på slangen ved tilførsel af vand, således at du får fjernet det værste sediment før det ender i akvariet.

hold dig fra neonfisk - de bliver højst sandsynligt spist/angrebet.

350 liter og 6 fisk lyder fornuftigt (de gængse størrelser 15-16 cm voksne fisk.)

Der er lang tid til sommerferie så køb evt. nogen 10-12 cm. fisk og få dem fodret op over vinteren (og få dem vænnet til granulat ). Når de så er voksne til sommer kan de bedre tåle "småt med foder perioden". sørg for at din vandkvalitet, filtre mv. er rene og i top før ferien, og hyr naboen til at komme to gange i ugen og hælde lidt foder i akvariet. stil bøtter frem med lidt foder i (granulat) - så naboen ikke overdoserer. De dør slet ikke af sult på 3 uger hvis det er voksne velnærede fisk du har gående og de får lidt foder engang i mellem. samtidigt vil du også spare på forureningen af vandet. Sagt på en anden måde, så sørg for at give fiskene og akvariet ekstra god behandling 3 uger op til ferien.

Planter kan være svære at holde pæne i discus akvariet. det er en fisk der kræver en del foder og vandskift. men du kan prøve med vallisineria, echinodorus og cryptokoryner i et bundlag af sand. dekorer gerne akvariet med nogle rødder. Lad akvariet køre med bundlag, og dekoration samt maller et stykke tid, med de ugentlige vandskift, før du køber discus.

vandskift er generelt afhængigt af din pumpe, dit akvariemiljø, mængden af foder og fisk. (den største forurening er typisk fiskenes respiration - åndedrættet producerer ammoniak). men skift 2 gange i ugen ca. 25% og se om du kan få akvariet til at køre stabilt sådan. ellers skift mere per gang. (12-15 cm. fisk)

køb dine discus samme sted (samme opdrætter) - og undgå smitte, bakterieproblemer osv. Mange nybegyndere falder for 2 af de røde 1 af de stribede og 3 af de blå. Det bliver de fleste trætte af at kikke på ret hurtigt. (læs køb samme type - blå ELLER røde eller......)

God fornøjelse

Toke
Brugeravatar
Toke

Geografisk sted: midtjylland
Postnummer: 7600 Struer

Tilbage til Generel Discus snak