Discus dør en efter en..

Almen snak om discus.

Redaktør: mvn-discus

Discus dør en efter en..

Indlægaf Hansen7 » 2. aug 2015 11:28

Hejsa
mangler et råd omkring mit akvarie hvor jeg startede ud med 9 stk discus, problemet er at den mindste syner hen og dør (mobbes og stopper med at æde) og så snart den er væk starter det med den næste. Jeg ved godt at der er hiraki og at der er en der vil være nederst, men disse dør ret hurtigt. Nu har jeg lige fisket en mere op og har nu kun 2 discus tilbage. Startede op med discus tilbage i efteråret 2013.

Baggrundsinfo:
530 L med baggrund og biobolde bag baggrunden ca 70 L ialt. 2 powerheads der driver det.
temperatur ca 29-30 grader.
UV filter tændt 8 timer hverdag.
Lys tændt 8 timer hver dag.
Går i almindelig vand, bor ved roskilde.
Ingen nitrit eller nitrat i vandet.
Vandskift 1-2 gange i ugen, støvsuger bunden hver gang, skifter ca 25% hver gang.
Fodre med forskellig frostfoder, vil ikke æde granulat - men forsøger stadig.

Fisk foruden discus:
30-40 rød neon
7 L333 (disse har lige ynglet så der fiser 5-10 2 cm unger rundt)
8 L280a eller b

Har forsøgt med mild varmekur, saltkur, hexamita der smadrede mit filter så det tog mig MANGE vandskift før nitrit var stabil igen.

Hvad pokker gør jeg, jeg vil jo gerne have lidt flere discus i akvariet. De fleste jeg snakker med siger det må være vandkvaliteten, men jeg kan ikke måle nitrit, og alle mine andre fisk ser flotte ud - inkl. mine discus - indtil de bliver nederst i hirakiet..
Hansen7

Geografisk sted: Danmark
Postnummer: 4130 Viby Sjælland

Re: Discus dør en efter en..

Indlægaf rollo » 2. aug 2015 20:37

Har du ikke et billed af dine discus

Sendt fra min SM-G900F med Tapatalk
DISCUS KAN GIVE GRÅ HÅR
Brugeravatar
rollo
Støtter Discusforum
Støtter Discusforum

Postnummer: 3520 Farum

Re: Discus dør en efter en..

Indlægaf Morten L » 10. aug 2015 10:27

Du skal ikke fokusere så meget på nitrit. Det er nitrat der er slut produktet, hvis der er nitrit så er den helt gal.
Nitrat er heller ikke godt, det er kendt at nitrat virke væksthæmmende på fisk, måske det netop er det der gør at de ikke spiser.

Mild varmekur får ikke dine fisk til at få det bedre. Du skal op på 34 grader i nogle dage, husk endeligt at have en luftsten i akvariet, da du ellers kommer til at miste en del andre fisk, plus evt discus.
Brugeravatar
Morten L

Geografisk sted: Højbjerg
Postnummer: 8270 Højbjerg

Tilbage til Generel Discus snak