Spørgsmål...

Almen snak om discus.

Redaktør: mvn-discus

Spørgsmål...

Indlægaf mhn116 » 8. mar 2015 06:50

Hej. Jeg skal hente et 325 liters med 3D baggrund og mere tror jeg ikke der medfølger. Jeg har tænkt mig at holde 6 discus, 20-30 neon og et par pansermaller. Jeg har i forvejen et 180l.
Jeg vil derfor gerne spørge om et par spørgsmål, og jeg håber ikke at der er nogle der bliver overset :)

1. Skal jeg sætte pansermaller og neon i mit 180l indtil discus kommer, så de har været i karantæne?

2. Hvilke udvendig pumpe skal jeg købe og hvilket varmelegeme? Det skal ikke være voldsomt dyrt, men det skal være noget der er i orden.

3. Hvor vil i anbefale at jeg køber mad? Jeg tænker på frossent oksehjerte og så har jeg hørt om noget SAK granulat?
mhn116

Postnummer: 5792 Årslev

Re: Spørgsmål...

Indlægaf edge » 8. mar 2015 10:48

Discus spørgsmålene vil jeg lade ligge til andre der er langt klogere end mig på det
område. Ikke dyrt og det skal virke er for mig et ret vidt begreb særligt måske fordi
discus er en dyr fisk både i indkøb og at holde, men jeg kan til gengæld forsyne dig med
de guidelines og tommel finger regler de store navne i udlandet bruger når der skal skubbes
vand rundt i akvariet, det er tal jeg selv overholder med stor succes og de kommer her.
den samlede mængde vand der skal flyttes rundt i baljen er akvariets antal litter ganget
med ti dvs. 3250 liter i timen i dit tilfælde af de 3250 liter skal noget af det igennem et filter
det er 4-5 gange akvariets antal liter i timen altså ca 1600 liter i timen minus de 3250 liter
= ca 1600 liter tilbage de 1600 liter kan så opnås ved et indvedigt powerhead der blot skubber
vandet rundt og får vendt det ilt fattige vand på bunden med det iltrige vand i toppen.
Tilbage til filter delen som også udgør 1600 liter i dit tilfælde mange spande pumper
lover guld og grønne skove køber du en spande pumpe der lover 1600 liter i timen
er det uden filter matriale og målt lige ud for afløbs stussen der ud over er spande pumpers
løfte højde og evne til at over vinde modstand i rør buk og knæk meget ringe
så sandhede er at en spande pumpe der lover 1600 liter i timen nærmere levere ca halvdelen
ude i selve akvariet, derfor ser man ofte hos dem der vil noget to store spande pumper
til 325 liter plus et powerhead eller to alt det kan man så komme ud over ved at lave en sump i stedet for
hvor der kan sættes en ordenlig pumpe med super løfte højde og en effektiv filtrering
i den sump kan så placeres et godt varmelegme og andet issenkram
det fede ved sumpen er at det faktisk kan gøres billigere end hvad en god spande pumpe koster
på tros af af jeg dagligt står i en forretning der handler med akvarie udstyr
køber jeg stort set alt mit over nettet i tyskland eksv. min pumpe den ene af dem
5000 liter i timen løftehøjde 4 meter lydløs 700 danske kroner osv
varmelegme et titanium varmelegme med temperatur kontroler er yderst praktisk
og hyper effektiv og effektivitet spare strøm
håber du blev klogere og kan bruge lidt af det.
edge

Geografisk sted: sydjylland
Postnummer: 6400 Sønderborg

Indlægaf langebæk » 8. mar 2015 11:24

det ville være ok at du lod dine andre fisk gå i 180 liters indtil dit nyinkøbte er klar, og når det så endelig er klar vil jeg forslå at du kommer neon og div andre i første og derefter discus,jeg har erfaring med at hvis e små kommer i først så bliver der ikke så meget jagt end hvis det er omvendt.

hvad er det for en baggrund der er i din 325?, du kunne lave filter bagved den alt efter type af baggrund.

hvis du cirkulere dit akvarievand 2-3(muligvis 4) gange i timen så er det yders fornuftigt,der findes mangr forskellige typer og mærker af pumper, nogle koster kassen og der laves stumper til dem i 25 år og andre er billige til gengæld er det ikke sikkert du kan få en reservedel.

som nybegynder vil jeg klart anbefalde at du handler herhjemme på det danske markede indtil man har fået lidt jord under neglene og ved hvad man vil have osv, det er også langt nemmer lige at ringe til sin forhandler og spørger om noget teknisk end f.eks at ringe til en gut i tyskland:)

JBL CristalProfi e1501 er en ret fin pumpe jeg har selv haft sådan en og den hold i mange år, der er filtermatrialer med som består af svampe så det er plug and play, et andet valg kunne være eheim 2217 det koster stort set det samme som den anden minuset er bare der er ikke er filtermatrialer med og i eheim spande får du loangt det bedste resultat med eheim orginale filtermatrialer, der findes bedre filtermatrialer på markedet men de er også langt dyre.

akvariebutikken.dk er ikke de billigeste men de er de hurtigste til at afsende og Martin som ejerne hedder ved at rigtigt meget om discus og spandepumper.

titanium varmeleme er klart noget af det bedste men også det dyreste og du skal have en styre-endhed med som også koster hvis det skal være kvalitet, hvis du ikke vil have det skal fylde i baljen så kan du købe et externt hydor 300 watt dem har jeg tidliger brugt og det funger udemærkede, de kan dog ikke bruges til varmekur, og hvis du lader baggrunden blive i så kan du have et eheim eller jæger 300 watt deromme bagved husk at tjekke tempraturen for det er ikke altid de er helt nødagtige så det kan du indstille i toppen.

frost foder uha det er et følsomt emne, nogle mener et andre gør noget andet, jeg fodre med et mix af artemia, mysis, sv2000(oksehjerte) og imens jeg er på arbejde får de tørkost(SAK) via en automat.
i dit tilfælde hvor du har baljen som prydakvarie ville jeg købe sv2000 alm og hvidløg samt artemia og SAK energy.
Sv2000 og artemia kan du købe hos akvariebutikken.dk og andre steder men danskeforhandler tror vist det er lavet af guld så det koster kassen, vi her på forum laver fælleskøb i tyskland og får det hjem til den halve pris, jeg ved der er et fælleskøb lige på trapperne.
SAK kan du få fat i til en fornuftig pris hvis du skriver en pb til Langebæk eller Sune herinde på siden
langebæk

Indlægaf mhn116 » 8. mar 2015 12:47

Tak for svarene. hvis man køber den jbl, hvad så med filteret, hvornår skal det udskiftes eller renses? Og er der andre pumper ligeså gode, måske lidt billigere? :)

Og hvor meget larmer den jbl?
mhn116

Indlægaf edge » 8. mar 2015 13:57

marked er en stor overflod af brugt matriale
og 99 procent af tilfældene fordi folk ikke kan holde det pga misinformation
og hvad jeg kalder lader sig nøje med information
men det er rigtigt du kan klare dig med lidt forudsætningen er dog at
man ved hvad godt er derfor mine tommelfinger regler
kikker du efter ny spande pumpe så er sicce whale et godt bud
gå uden om am-top
der er ikke de store hoved brud i for dig når du har et 180 liter
i at slutte pumper og varmelegmer til
årsangen til jeg hovedsagligt handler i tyskland er at vi i dansk detail handel er alen langt bagud
med alt også information og nyhedder plus at der bare er for lidt på marked i danmark
sicce laver bla tunze pumper og levere dele til aqua medic så kvaliteten er lige
over sammen lignlig koster bare kun det halve når det er sicce eget navn der står på
der for øvrigt er en af verdens tre største pumpe producenter af pumper ikke kun
til akvarie men til stort set alt ellers hvis du vil holde dig her hjemme så find en gammel
eheim pumpe af de runde modeller eller 2 så er du kørende de nye 2080 og hvad de
ellers hedder er ikke specielt gode solgte min 2080 efter 4 md brug til halv pris
edge

Indlægaf langebæk » 8. mar 2015 14:05

pumpen larmer ikke noget videre jeg har lagt mærke til hvis du vil have et exsagt Db må du skrive til producentern:)

du kan ikke lave et skema om hvornår en pumpe skal renses, der går 2-3 måneder før den bioloiske filtermasse er optimal, jeg mener jeg har fat i mine pumper hvor jeg kun lige skyller forfilteret en gang om året cirka muligvis længre tid.

eheim pumper er bedre men også dyre, eller også kan du købe brugt det er også en mulighed akvariesiden.dk har et brugtmarked ellers kan du søge på dba.dk
langebæk

Indlægaf mhn116 » 8. mar 2015 14:34

Hm ok. Jeg vil bare ikke risikere at jeg køber noget der larmer helt åndssvagt meget. Lidt støj er der vel altid, men da det er 2 meter fra min seng, så skal det helst være så lidt som muligt. Hvilken eheim pumpe skal jeg købe hvis den skal være nogenlunde samme karakter som den JBL du anbefaler?
mhn116

Indlægaf edge » 8. mar 2015 15:28

hmmm den jbl 1501 spande pumpe biligste pris i tyskland omkrign en tusse
billigste pris i danmark 1300
hvor lang ned vil du jeg mener det er jo en vildt billig pumpe
en eheim tilsvarene koster vel tæt på et par tusind
årsagen til at jeg nævner de gamle runde brugte eheim er at lukke tøjet op måden
den slutter tæt i pakningen på er bedere end på de ny
men numrene kan jeg ikke huske længere
søg lidt på nettet evt kik lidt på
www.zooprofi.de
edge

Indlægaf mhn116 » 8. mar 2015 15:46

edge skrev:hmmm den jbl 1501 spande pumpe biligste pris i tyskland omkrign en tusse
billigste pris i danmark 1300
hvor lang ned vil du jeg mener det er jo en vildt billig pumpe
en eheim tilsvarene koster vel tæt på et par tusind
årsagen til at jeg nævner de gamle runde brugte eheim er at lukke tøjet op måden
den slutter tæt i pakningen på er bedere end på de ny
men numrene kan jeg ikke huske længere
søg lidt på nettet evt kik lidt på
http://www.zooprofi.de

Ja du har nok ret i at det er rigtigt billig pumpe, med de kvaliteter den har :) men da det er den første udvendige pumpe jeg skal købe, så har jeg ikke den store viden. Men kan godt se nu at jeg ikke får det billigere :)
mhn116

Indlægaf edge » 8. mar 2015 16:02

det tror jeg heller ikke
og når han ellers siger god for den må du
regne med at den er god til prisen
støjmæssigt gør det nok ikke den store forskel om
den hedder eheim eller jbl dog vil jeg klart råde
dig til at spare sammen til et powerhead på sigt
det lønner sig vel at have god cirkulation i baljen
betyder på sigt færere alge problemer og nemmere ved at holde planter mm
edge

Indlægaf langebæk » 8. mar 2015 16:04

hvis du læser forsendels priserne på den fine butik der i tyskland kan du se at fragtens prisen er 17,85 for et kilo og derefter 1,19 euro pr kilo hvis det vejer mere, din jbl 1501 vejer 6 kilo dvs 23,08 euro i fragt plus pumpen til 134,95 bliver den samlede pris på 1190 danske kroner samlignet med akvariebutikken.dk koster pumpen 1199 kr og de sender fragtfrit når du handler for mere en 499 kr så lige i det er tilfælde spare du 9 kr ved at shoppe i det tyske

de runde pumper som svend har glemt navnet på er den serie der hedder classic
langebæk

Indlægaf edge » 8. mar 2015 16:54

jo muligt nu er der andre butikker dernede
og meningen med det var først og fremmest for at vore ven kunne
se at udvalget er størere
og evt varmelegme oven i
som jeg har skrevet før så handler mit valg ikke om
pris men om måden at drive butik på -frown-
jeg hader dansk detail handel i al almindelighed
har man set en har man set dem alle
bemærk veligst at jeg også gav prisen her i danmark du fant så
en der var en hund billigere end mig gh
men lige gyldigt bare han får hvad han søger så er det jo fint
hed de pumper også classic dengang hmm ok er det ikke bare deres nyfortolkning af dem
edge

Indlægaf mhn116 » 8. mar 2015 17:47

Jeg tror også umiddelbart at jeg køber den fra akvariebutikken.dk hvis det bliver den (hvilket jeg tror det gør)
Der følger et powerhead med til akvariet, og faktisk også et varmelegeme.. Havde jeg bare ikke lige set :)
mhn116

Indlægaf edge » 8. mar 2015 18:03

super -cool-
edge

Tilbage til Generel Discus snak