[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4876: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4878: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4879: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4880: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
Discusforum.dk • Vis emne - Nye til gamle discus mm.

Nye til gamle discus mm.

Almen snak om discus.

Redaktør: mvn-discus

Nye til gamle discus mm.

Indlægaf edge » 5. mar 2015 23:12

Hejsa jeg har lige et par spørgsmål jeg vil ønske en gad at svare på inden jeg kvajer mig -coolsmoke-
Jeg har 530 liter m sump massere af flow mm mine 5 discus vokser bravt dog er der altid en syndebuk
som særligt en af de store hanner er efter er dette normalt ?
Det læses af mig at det evt problem ikke bliver løst men af hjulpet ved at have lidt flere discus i er det korrekt ?
hvis ja hvor mange discus kan mine 530 liter bære stadig med god vækst og betingelser for fiskene ?
Jeg har to gange før forsøgt mig med at lukke nye discus ned til gamle med det sørgelige resultat at den ene gang døde en del af de gamle -evil- og den anden gang døde en del af de nye -crying- dette vil jeg naturligvis ikke resikere igen jeg har læst og hørt at nye fisk skal i karantæne i op til 3 md men det må kunne gøres nemmere enten med medicin mod parasitter eller lign
hvis ja hvordan fanamor ?
specielt fordi jeg overvejer gul pigon som så vidt vides er fra østen er der nogle komplikationer der der skal tages hensyn til dem jeg har nu er af stendker typen ? -neutral-
med venlig hilsen
svend erik
edge

Geografisk sted: sydjylland
Postnummer: 6400 Sønderborg

Re: Nye til gamle discus mm.

Indlægaf slagteren » 6. mar 2015 00:59

Det kan faktisk godt være svært at få lavet en harmonisk flok , og dog, hvis du på en eller anden måde kan bygge lidt op i dit akvarie så der ligesom er 2 gode steder i hver sin ende af akvariet ved hjælp af lidt rødder eller planter i midten kan der godt skabes plads til at 2 kliker kan enes .
At komme Østfisk ned til Stendker typer er ikke noget jeg kan anbefale uden forudgående karantæne med et komplet behandlingsforløb forud for diverse sygdomme og bakterier samt parasitter .
Alternativt kunne du smide en god flok stimefisk ned til dem du har nu og det kan godt skabe ro over discus hvis de skal til at holde øje med sådan en flok stimere så kan det godt fjerne fokus fra deres territoriedannelse og måske endda gøre at der skabes harmoni i din eksisterende flok , dog ingen garanti.
At der kun er fem discus kan også være et problem da discus er en flokfisk og gerne vil være mange sammen så jeg ville nok vælge europæiske fisk hvis jeg skulle øge bestanden .
Af antal i en 530 vil jeg mene at der sagtens kan være 10-12 Discus af en størrelse på 15-16 cm forudsat at der skiftes en del vand 2 gange om ugen og der samtidig er en god filtrering .
Håber ovenstående kan hjælpe dig lidt .
Mvh Poul.
Med Venlig Hilsen Poul og som jeg siger : hvem kan sige nej til en flok Discus der tigger mad .
Brugeravatar
slagteren
Moderator
Moderator

Geografisk sted: holstebro
Postnummer: 7500 Holstebro

Indlægaf edge » 6. mar 2015 09:15

Tak for svaret- håber det er ok hvis jeg bore lidt i det.
først de gange jeg prøvede at sætte nye til gamle discus var alle af den eropæiske type.
og stadig med død til følge dog ikke fra samme leverandør.
det er et plante akvarie ala dutch style så skjul er der nok af.
jeg fitrer 5000 liter vand i timen igennem sump.
jeg holder 27-28 grader konstant og en ph vædi mellem 6,55 og 6,75
så skulle mene at forholdne er rimelige
når der snarkes karentæne og komplet behandling hvad menes der helt eksakt så ?
OG er det både nye og gamle fisk der skal behandles.
ps jeg er ikke medicin forskræket
der er udovre discus i akvariet en flok neon på 40 stk 30 dværg sugemaller 6 stk diverse sugemaller
neon antalet vil vokse til ialt 80 stk samt to elefandtfisk -idea-
hvorfor fanden skulle jeg lige forelske mig i en gul -crying-
edge

Indlægaf slagteren » 6. mar 2015 10:41

Ja som du beskriver dit setup lyder det faktisk til at der er rigtig godt styr på vandkvaliteten så der vel kun tilbage at sige at dine fisk bærer på en bakterie som andre fisk ikke er vilde med .
For et par år siden fik jeg en lille flok nye fisk som jeg satte i et karantæne akvarie og betragtede dem så i 14 dage og alt så fint ud og jeg behandlede ikke for noget og satte dem så i reolen sammen med de andre , der væltede ulykkerne ned over fiskene og jeg , omkring 65-70 halvstore unger 12-15 store discus gik til efter 2-3 dage og jeg satte ind med diverse behandlinger mod bakterier og lige lidt hjalp det , kun de nye havde det fint .
8 dage efter måtte jeg bruge et kraftigt middel "Kaliumpermanganat" for at få stoppet dødsfaldende .
Så hvis jeg var dig ville jeg nok give både de nye og de gamle en behandling mod bakterier hver for sig inden de bliver sat sammen .
Ovenstående er ingen garanti for at det lykkedes for dig at få koblet nye og gamle sammen og jeg kunne godt tænke mig om der er nogen med mere erfaring der kunne komme med mere rådgivning her .
Alternativt kunne du hvis du altså køber en flok nye prøve dig frem med en ny i dit gamle og se hvordan det går .
Den er sgu ikke nem den her så held med det .
Mvh Poul.
Med Venlig Hilsen Poul og som jeg siger : hvem kan sige nej til en flok Discus der tigger mad .
Brugeravatar
slagteren
Moderator
Moderator

Indlægaf fejensen » 6. mar 2015 11:28

Hej Svend Erik.

Som Poul skriver er det ikke nemt at sætte fisk sammen. Jeg har kun prøvet det en enkelt gang og det gik godt men jeg gjorde det heller ikke bare for jeg forsøgte at forebygge.

I tyskland er der en del Discus opdrættere der anvender et produkt der hedder BROTTRUNK .

Dette produkt er egentlig et fødevaremiddel men anvendes med succes i akvariet i Tyskland.

Filosofien er at man bekæmper dårlige bakterier med gode Mælkesyrebakterier og derved forhindrer bakteriel ufordragelighed.

I Koiverdenen findes lignende produkter og den du kan få her hos Koiimport anvendte jeg og jeg anvender den stadig når jeg opstarter nye akvarier og produktet er lavet med henblik også på karantæne behandling af nye fisk.

Men se her

og kan du tysk vil jeg anbefale at læse producentens hjemmeside for der er egenskaberne og forhistorien velbeskrevet.

Som sagt anvendte jeg dette produkt og fik ingen komplikationer ved sammenbringningen af fiskene men eet forsøg er næppe nogen garanti for noget som helst.

Produktet er billigt og det er ikke medicin i alm. forstand og har kun postive indvirkninger på dit akvarie/fisk som eksempelvis at optimere betingelserne for dit biologiske filter og akvariemiljøet generelt.

Jeg bruger det ind imellem i mit opfodringsakvarie når jeg skifter meget vand .

Vandet bliver kortvarrigt uklart men det fortager sig hurtigt.

Et forsøg hver vil jeg mene. Alternativt benyt produktet i karantæneakvariet og tag een af de gamle fisk og sæt sammen med de nye så risikerer du ikke hele baljen på een gang.

Mvh. Frank
fejensen

Indlægaf slagteren » 6. mar 2015 13:22

Et spændende indlæg Frank .
Det link du har lagt gør jo at man da helt sikkert lige skal lure lidt og nærstudere og under relaterede produkter er der nogle "blå bolscher" som har fanget min opmærksomhed og der skal der da lige studeres lidt på om de nu også har den gode effekt som der foreskrives .
Stor ros Frank .
Koifolket har jo som bekendt været alen lange skridt foran os Discusfolk så vi skal jo være forandringsparate når nye ting melder sig på banen i forhold til filtrering .
Mvh Poul.
Brugeravatar
slagteren
Moderator
Moderator

Indlægaf fejensen » 6. mar 2015 14:00

Hej Poul.

Tak for roserne.

Ja Koi folket er ofte langt foran med de ''nye'' ting som dog ofte i verdenssammenhæng er gammel viden andre steder.

Men det er Discus folkene i den store verden også ofte i forhold til lille Danmark så derfor søger jeg min viden udenlands.

Jeg er så i den lykkelige situation at det er ligegyldigt om det er Tysk eller Engelsk tingene foregår på .

Har man lyst til at læse lidt Tysk og mere info om Bakteriel ufordragelighed og brugen af bla. BROTTRUNK er her et link til en af de artikler på et Tysk Discus site hvor jeg læste om emnet for nogle år siden.

og har man lyst til at købe BROTTRUNK i Danmark kan man eks. se det her

En anden mulighed kunne være eshas produkt esha 202 som ikke er registreret som medicin men derimod desinfektionsmiddel og kan derfor købes i Danmark eksempelvis her

Det er et antibakteriel/svampe middel baseret på kobbersulfat . Jeg har afprøvet det og det ser ikke ud til at påvirke biofilteret negativt. Det misfarver så siliconen og jeg ved ikke om det kan påvirke følsomme planter.

Mvh. Frank.
fejensen

Indlægaf edge » 7. mar 2015 11:09

tusind tak for de mange og gode kreative svar
der er sku kommet lidt at tænke over hmmm
og også over de blå bolcher dog skal jeg lige have
undersøgt hvordan
de går i spænd med mit uv anlæg
anlæget er kommet efter mine forsøg på at føre nye til gamle sammen skal jeg lige sige
og er på 36 watt dette tager en del også hvide pletter hmmm
dam gh -grin-
edge

Tilbage til Generel Discus snak