Die grünes VF

Almen snak om discus.

Redaktør: mvn-discus

Re: Die grünes VF

Indlægaf Thomasen » 9. apr 2013 17:43

sune skrev:Det er lidt sjovt det med PH'en, da vi sænkede ph farvede de grønne mere ud, men de andre synes jeg ikke der var nogen forskel ved, derimod forsvandt yngleadfærden ved alle sammen.. Indtil videre har vi bedst resultater med PH på 7(hanevand). Det går de fint i, både brune/blå, grønne og heckel.

Det er mærkeligt, dét med at yngeladfærd forsvandt ved sænkning. Er Jeres hanevand kun på 7? Troede al vand i DK var over 7...
Har I dem gående sammen?

Jeg tror måske der er flere parametre der spiller ind i vandsammensætningen til Discus, end bare PH, ledningsevne og hårdhed.

Ja, også forurening, altså klor, fosfat og andet. Man burde eksperimentere mere med garvesyre og humus eller hvad det hedder. Deres oprindelige vand er jo pænt fyldt op med den slags, så vidt jeg ved. Og det vel også med til at gøre deres vand surt/blødt.
Med venlig hilsen
Thomasen
Brugeravatar
Thomasen

Geografisk sted: København
Postnummer: 2300 København S

Indlægaf Toke » 9. apr 2013 19:12

vandværdier: http://www.struerforsyning.dk/UserFiles ... dvaerk.pdf

Det er forskelligt hvilke fisk vi har gående sammen.

angående vandets sammensætning, så er det jo generelt samlebegreber vi måler på og tager stilling til (ph, hårdhed osv.). Det siger jo ikke meget om hvordan resultatet kommer frem (hvad er det for nogen karbonater der udgør hårdheden og hvad er det for syrer og baser der giver ph resultatet).

Der er mange syreforbindelser og baser, samt masser af forskellige mineraler. vi har en dh. på ca. 5,6 - heraf kh på 4. alligevel skal der uendelige mængder fosforsyre til, for at sænke ph. Det vil sige at vandet er meget rigt på fosfor når vi har en ph på 5 eller 6 - det er discus hos os bare ikke vilde med. Desuden har vi ingen anelse om hvilke karbonater der bliver omdannet/omsat ved tilsætningen af syre - hvor disse karbonater måske har en bedre og/eller vigtigere funktion for fiskene end lav ph.
Man kan spørge sig selv om, hvordan ph ser ud i amazonas i regntiden (først og sidst på sæsonen), endvidere under tørken. Det er ikke utænkeligt at der er en væsentlig forskel.

En anden ting jeg personligt har overvejet er omkring iltmætning af vandet. hvad gør det ved fiskene at der tilføres væsentlige mængder ilt til vandet under regntid?

Vi har ofte i vores akvarier tilsat ret store mængder kastanie og bøgeblade, hvilket gør vandet brunt - men som ovenfor anført - ikke rigtigt gør noget ved ph (vandet er meget stabilt). alligevel er der forskel at se på fiskenes adfærd. Den anden dag tilførte vi en meget stor mængde elle-kogler til vores 250 liters akvarie med Heckel og alenquer parret, da hun over den seneste tid er blevet helt vattet på kroppen (aner ikke hvad det er - muligvis sekret der "mugner" efter en periode i ynglemode- det har vi set før.) Vandet blev meget hurtigt rio negro farvet - og Heckel begyndte at shake (det hjælper bare ikke meget når hun er ved at mugne væk -grin- ). Noget gør disse syrer fra ellekoglerne altså ved vandet - og som gør heckel glad ( men æggene vil forstene ved de store mængder ellekogler - så det er ikke vejen frem hvis det er unger man vil have).

Nå lang historie kort - personligt tror jeg at der bliver lagt lidt for stor vægt på ph niveauet ved discus - både i forhold til trivsel og yngel - der er rigtigt mange andre ting at "lege" med som muligvis er ligeså essentielle - men som der ikke bliver lagt ret meget vægt på.

Jeg husker for noget tid tilbage at Blues (tidligere moderator) fik yngel på et heckel par ved en (så vidt jeg husker) ms. på over 600 og en høj ph - tankevækkende synes jeg.

Toke
Brugeravatar
Toke

Geografisk sted: midtjylland
Postnummer: 7600 Struer

Indlægaf BrianL » 3. apr 2015 11:08

Hej Thomasen.
Hvordan går det med dine flotte grønne du fik for ca 2 år siden -coolsmoke- -coolsmoke-
Brugeravatar
BrianL

Geografisk sted: Nordjylland

Indlægaf Thomasen » 13. aug 2016 13:00

BrianL skrev:Hej Thomasen.
Hvordan går det med dine flotte grønne du fik for ca 2 år siden -coolsmoke- -coolsmoke-

Hej Brian
Jeg blev skilt. Eks solgte alt mit akvarieudstyr og fisk for ingen penge og jeg aner ikke hvem ejeren er eller hvor de befinder sig. Men det var sjovt så længe det varede -lol-
Med venlig hilsen
Thomasen
Brugeravatar
Thomasen

Geografisk sted: København
Postnummer: 2300 København S

Indlægaf BrianL » 13. aug 2016 21:11

Hold da op en ældre tråd der lige fik liv igen :D

Håber du med tiden våger dig ud i de VF discus igen, nu du har "smagt" på sagerne :)
Brugeravatar
BrianL

Geografisk sted: Nordjylland

Foregående

Tilbage til Generel Discus snak